MotoPlus 24/2018
een jaar of 30 geleden. Dat lijkt ideaal voor het rijcomfort, zeker met twee man in het zadel. Maar voor vlot stuurwerk wil je hele- maal niet dat de voorvork bovenin blokkeert. Dan moet hij juist onderin knallen, zodat je op het diepste punt bijna geen naloop meer hebt en je bij wijze van spreken om een paaltje kunt draaien. Een hoog zwaartepunt heeft eigen- lijk hetzelfde effect. Wat goed en wat slecht is, dat blijft evenwel een moeilijk verhaal. Het gaat meer om het gevoel dat je met een motor hebt. Wanneer deze makkelijk in balans blijft en je zonder stuurbeweging stapvoets kunt voortsukkelen, dan wordt dat vaak vertaald als ‘laag zwaartepunt’. Daar zijn geen concrete waardes voor te geven. Het is steeds meer een begrip (spraakgebruik) geworden om de stabiliteit van de motor te verwoorden. GOLDWING-TREFFEN Nederland de eerste Met enige trots las ik in mijn favoriete motorblad MotoPlus (editie 16/2018) over het internationale GoldWing-treffen in Slovenië. Blijkbaar weet na veer- tig jaar niemand meer van het eerste GoldWing-treffen op de Heelderpeel in het Limburgse Heel. Zelfs bij de Gold Wing Club Nederland is dat niet bekend, want in hun clubblad De Wing staat in het voorwoord dat dit treffen ergens in Brabant is geweest. Destijds konden we ons in Heel verheugen op 127 Gold Wings van het eerste type, de GL1000 viercilinder. Honda Nederland heeft ons toen nog gesponsord met een bedrag van 500 gulden, daarvan hebben we toen de bekers gekocht. Tijdens dit eerste treffen hebben enkele deelnemers uit Brabant samen met mij het initiatief genomen om de GoldWing Club op te richten. Verder hebben enkele rijders uit Zwitserland, Duitsland en België toen de handschoen opgenomen om in hun eigen land een GoldWing-treffen te organiseren, waar ik ook aan deelgenomen heb. Helaas ben ik door omstandigheden overgestapt op een ander merk motor, maar desondanks zijn mijn vrouw en ik nog altijd zeer trots dat wij het eerste GoldWing-treffen hebben mogen organiseren en dat het is uitge- groeid tot zo’n groot wereldwijd evene- ment. We wensen de GoldWing-clubs veel rijplezier en veel veilige kilometers in de toekomst. Ger Janssen MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan mail@motoplus.nl of stuur ze naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor reacties niet in behandeling te nemen of in te korten. ZWAARTEPUNT Nattevingerwerk? Wanneer maken jullie een keer een serieus artikel omtrent de zwaartepunt-discussie? Telkens als het geachte journaille in een test niet meer weet hoe ze de best gekwa- lificeerde motor naar een andere/mindere plaats moeten krijgen, komt plots een hoog zwaartepunt uit de hoge hoed. Nu lees ik al een kleine halve eeuw motorblaadjes met bijbehorende rijervaringen en testen, en even zo lang wordt dat zwaartepunt te pas en te onpas genoemd, maar ik heb al die jaren nog nooit een concreet getal/cijfer gezien. Ik ben er weleens naar op zoek geweest en heb het gevraagd bij leveranciers/fabrikanten, maar er komt nooit een concreet antwoord. Elke keer ontdek je weer dat het genoemde hoge zwaartepunt gebaseerd is op een optische en gevoelsmatige waarneming van de respectie- velijke schrijver/rijder. Maar dat zijn allemaal verschillende belevingen, want het ene man- netje weegt 75 kg en de volgende 110 kg, en die zit boven op de motor en speelt een zeker zo belangrijke rol. De brandstoftank speelt hier ook een grote rol in. In iedere ‘tank’ die je ziet zit vaak geen brandstof- maar een lucht filter, een boxermotor is mijns inziens geen garantie voor een laag zwaartepunt als de versnellingsbak en andere appendages hoog in het concept zitten. En ga zo maar door. We nemen aan/waar en hechten daar conclusies aan, maar lezen nergens iets concreets. (brief ingekort door de redactie) Bert Zieleman Het zwaartepunt blijkt altijd voer voor discus- sie, in MotoPlus 22/2009 hebben we er al eens een heel artikel aan gewijd. Het is en blijft vooral een gevoelskwestie, ook al omdat je als rijder een enorme invloed hebt op dat behoorlijk abstracte punt. Het maakt immers nogal uit of je solo met 75 kg of duo met soms meer dan 200 kg in het zadel zit. En inder- daad: wat te denken van die tanks van wel 36 liter: het maakt nogal een verschil of ze vol of leeg zijn. Fabrikanten zeggen er niets over, het blijft een gevoelskwestie zoals gezegd. Als voor je gevoel het zwaartepunt onder de lijn van balhoofd naar swingarm-lagers ligt, krijg je het tuimelbeker-effect en dat voelt lekker stabiel aan. Dat geeft vertrouwen en dat is voor veel motorrijders tussen de oren belang- rijk. Maar voor snel stuurgedrag is een laag zwaartepunt volgens ons niet zaligmakend. Hoe hoger dat zwaartepunt, hoe makkelijker de motor immers de bocht in valt. Het is een beetje zoals met die antiduik-voorvering van mail MOTOPLUS 55 ALLROADS Hoe zit het nu precies? Ik lees net over de nieuwe Versys, die door jullie wordt aangeduid als allroad. Wordt het niet stilaan tijd dat er voor dit type motorfietsen een nieuwe internatio- naal bruikbare (dus Engelse) uitdrukking wordt bedacht? Die motoren zijn namelijk helemaal niet meer ‘allroad’. Alleen al de relatief korte veerwegen maar vooral de 17-inch velgen bewijzen dat. Ook mijn gewone Multistrada DS1000S van 2005 valt in die nog naamloze categorie. Wat denken jullie? Paul d’Hooghe De term ‘allroad’ is inmiddels tot een soort verzamel-/paraplunaam verworden voor alle, noem ’t maar, ‘hoogpotige’ toer motoren. Strikt genomen is de term door de sterke evolutie binnen dit segment de laatste tien jaar inmiddels inderdaad niet helemaal juist meer, het suggereert immers dat je met de bewuste machine elke weg baas kunt. Nu zul je ook met een Versys of Multistrada best een zandpad kunnen pakken, maar dat geldt feitelijk voor (nagenoeg) iedere motor. In de basis is het gewoon een pure wegmotor. We gebruiken daarom voor motoren à la Versys 1000 en Multistrada 1200, machines dus met zowel voor als achter een 17-inch wiel, steeds vaker de term ‘crossover’. Een hoogpotige machine met 19-inch wielen duiden we nog altijd met ‘allroad’ aan, terwijl we voor de 21-inch voorwiel allroads en de ‘globetrotter- versies’ met grote 30-liter tanks meer en meer de term ‘adventures’ gebruiken. Het blijft echter moeilijk om alles strak in een bepaald hokje te plaatsen, de grenzen zijn soms simpelweg te vaag (zo heeft de BMW F850GS een 21-inch voorwiel, ter- wijl de 1250GS weer een 19-inch voorwiel heeft, beide duiden we echter met allroad aan, tenzij het de avontuurlijke adven- ture-versie betreft. Het blijft dus moeilijk om heel eenduidig te zijn). Desondanks kun je wel stellen dat de term ‘allroad’ voor motoren met een 17-inch voorwiel per definitie misleidend is. Daar zullen we in de toekomst ook een duidelijker onder- scheid in maken. Zwaartepunt bestuurder Zwaartepunt motor Gezamenlijk zwaartepunt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3