MotoPlus 24/2018
occasion MOTOPLUS 53 2015-2018: BMW S1000RR Iets dat goed is, kan altijd beter. En dus werd de RR voor 2015 naar een nog hoger plan getild. De vier-in-lijn werd opgegeven voor 199 pk (bleek in de praktijk beduidend meer), kreeg enkele rijwieltechnische upgrades en kon onder meer worden uitgerust met het optionele semi-actieve veersysteem. Kleuren: rood/wit, zwart en BMW Motorsport Prijs: € 20.100,- TECHNISCHE GEGEVENS BMW S1000RR (MODELJAAR 2012) *MotoPlus-metingen MOTOR Jarenlang was de vier-in-lijn van de S1000RR de sterkste in het superbike-segment, pas in 2015 counterden de Japanners en Italianen. Ondanks een opgegeven ver mogen van ‘slechts’ 193 pk, perste de 999cc viercilinder er op de bank regelmatig tegen de 200 pk uit. In onze 50.000 kilometer-duurtest (zie MotoPlus 6/2012) bewees de aandrijflijn zich bovendien als bijzonder robuust, enkel de inlaatnokkenas liet wat tekenen van slijtage zien. In 2012 kreeg het blok wat updates ten faveure van een sterker middengebied en een verbeterde vermogenskarakteristiek, in 2015 steeg het vermogen over het volledige toerentalbereik door aangepaste stuurtijden, een aangepast inlaattraject en vernieuwd gasklephuis. Het topvermogen bedroeg 199 pk, tijdens de toptest tikte de machine op de vermogensbank echter de 206 pk aan. RIJWIELGEDEELTE Upside-down voorvork en achterschokbreker waren, zoals gangbaar in dit seg- ment, vanaf het begin al volledig instelbaar. In 2015 kreeg de machine een steilere balhoofdhoek (66,5 in plaats van 66,0 graden), een kortere naloop (96 i.p.v. 99 mm), terwijl de wielbasis met 15 millimeter groeide. Daarnaast groeide ook de bodem speling met 11 millimeter. Op zich allemaal kleinigheden, maar onder de streep alles bij elkaar toch goed voor een duidelijk betere handling en het omgooien van de machine gaat net even wat flitsender. Optioneel is de S1000RR uit te rusten met een semi-actief veersysteem met hardere veren. PRAKTIJK De S1000RR vervulde ook een prominente rol in Hollywood: in Mission Impossible was ’ie het middelpunt tijdens een acht minuten durende, spectaculaire achter volging. Snel is de Beierse bom zonder twijfel, plat kan ’ie ook, maar heb je daar wat aan in de dagelijkse praktijk? Niet veel, maar toch komt de RR ook op dit gebied voor een superbike verrassend goed voor de dag. Dat is te danken aan zijn lage gewicht, diverse hulpsystemen en de actieve maar zelfs na een behoorlijk lange tijd nog altijd redelijk comfortabele zitpositie. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 bij een legaal tempo op secundaire wegen en de optionele quickshifter verzamelt hij op dit onderdeel extra punten. VEILIGHEID Vanaf het allereerste modeljaar onderscheidde de RR zich niet alleen door het brute vermogen van de concurrentie, maar ook door de vele veiligheidssystemen, die zeker in 2010 allesbehalve gemeengoed waren. Een viervoudige tractiecontrole en – zoals gezegd een wat grof afregelend – ABS waren van meet af aan standaard aan boord. Voor modeljaar 2015 werden beide systemen verfijnd, bovendien kun je de machine uitrusten met de Riding Mode Pro-optie, die naast twee extra rijmodi onder meer ook een launch control en cruise control te bieden heeft. Eveneens optioneel: de up & down quickshifter. In tegenstelling tot de HP4 waren zowel tractiecontrole als ABS nooit hellingshoekafhankelijk, maar daar komt met het nieuwe 2019-model verandering in. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via sleeptuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop-functie, zesversnellingsbak, ketting, secundaire overbrenging 45 : 17. Boring x slag 80,0 x 49,7 mm Cilinderinhoud 999 cc Compressieverhouding 13 : 1 Max. vermogen 142,0 kW (193 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel 112 Nm bij 9.750 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 46 mm, stuurdemper, volledig instelbaar, alu- minium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70 ZR17; 190/55 ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.423 mm, balhoofd- hoek 66,0°, naloop 98,5 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 209 kg, tankinhoud 17,5 liter. ■■ METINGEN Topsnelheid 299 km/uur Acceleratie* 0 – 100 km/uur 3,2 sec Doortrekken* 60 – 140 km/uur 6,5 sec Verbruik* Secundair 1 op 17,2 ■■ TERUGROEPACTIES Valsensor, slang carterontluchting, radiateurdop, drijf stangbouten, montage zijstandaard, schakelstang.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3