MotoPlus 24/2018
52 MOTOPLUS occasion OCCASION BMW S1000RR Met de S1000RR presenteerde BMW in 2010 een ‘new kid in town’ in het superbike-segment. Wel eentje die van meet af aan nieuwe maat staven zette. Voor 2019 ging de vier-in-lijn volledig op de schop, het uitgelezen moment daarom om nu op de occasionmarkt je slag te slaan! | Tekst: Tobias Beyl; Foto’s: BMW, Michael Orth | NEW KID IN TOWN “Pardon? Grapje zeker?” Iets in deze trant zou waar- schijnlijk de reactie zijn geweest wanneer je bijna een decen- nium geleden zou hebben verteld dat BMW een jaar later dé toonaangevende fabrikant in het superbike-segment zou zijn. Het Beierse merk had destijds nog altijd een wat stoffig imago, maar daar kwam met de lancering van de S1000RR direct ver- andering in. Tot aan dat moment werd het superbike-segment voornamelijk gedomineerd door Japanners en Italianen, maar de S1000RR gooide de bestaande hiërarchie echter volledig over- hoop. Enerzijds natuurlijk door de voor die tijd opzienbarende prestaties (202 pk gemeten op de vermogensbank), maar veel meer nog door de aanwezigheid van verschillende elektronische hulpsystemen, waaronder viervoudige tractiecontrole en natuur- lijk ABS (hoewel in eerste instantie nog wat grof afregelend). Natuurlijk heeft de concurrentie sindsdien niet stilgezeten, maar de Duitsers bleven eerzuchtig en kwamen al voor 2012 met een eerste update. De vier-in-lijn kreeg een sterker middengebied, een meer gelijkmatige vermogensontplooiing en een verbeterde handling. Voor 2015 ging de superbike andermaal op de schop, het design werd wat bijgepunt, het blok kreeg wat meer vermogen en de standaarduitrusting werd naar een hoger plan getild. Het gros van de aangeboden exemplaren stamt nog uit eerste of tweede hand, waarbij een vlekkeloze onderhoudshistorie een absolute must is. Alleen zo weet je zeker dat alle fabrieks- updates ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Zelfs wat oudere tweedehands exemplaren vind je niet voor een appel en een ei, over het algemeen betreft het wel net onderhouden machines met – zoals het een goede BMW betaamt – diverse extra’s. 2010-2011: S1000RR Een bescheiden 206,5 kilo aan volgetankt rijklaar gewicht in combinatie met 193 pk (doorgaans over de 200 pk gemeten). Dit gelardeerd met onder meer race-ABS en een instelbare tractiecontrole. Feitelijk is zelfs het eerste modeljaar ook nu technisch gezien nog up-to-date. Kleuren: zilver, grijs, groen en BMW Motorsport Prijs: € 17.990,- 2012-2014: S1000RR Voor 2012 kreeg de viercilinder onder meer een fijngevoeliger afregelend ABS, even- als een sterker middengebied en een meer homogene vermogensafgifte. Verder behels- de de kuur onder meer een snelgashendel, kortere eindoverbrenging en een instelbare stuurdemper. Kleuren: zwart, blauw en rood/wit Prijs: € 18.700,- 2012-2014: HP4 Na de HP2 Enduro, de HP2 Megamoto en de HP2 Sport was de HP4 BMW’s eerste vier cilinder die zich binnen de High Performance- familie meldde. Dat doet hij onder meer met een semi-actief rijwielgedeelte en smeed wielen, waarmee de HP4 als homologatie model voor het WK Superbike diende. Kleur: blauw/wit Prijs: € 23.700,-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3