MotoPlus 24/2018
test + techniek MOTOPLUS 49 BMW Honda Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 5 7 3 4 Eigenlijk vinden hier twee duels plaats: eencilinders (BMW, Honda) en twee cilinders (Kawasaki, Yamaha) tegen elkaar. Zijn lagere vermogen deert de Honda niet, onder andere door zijn lage gewicht. Zo heeft de Japanner onder de streep net zo veel punten als de BMW. Anders is het bij de twins: waar de Kawasaki het liefst hoge toerentallen draait en daarbij hoogfrequente vibraties produceert, is de Yamaha wat draai-eigenschappen betreft de rust zelve. Sterk in de rollende acceleratie ook en niet te vergeten levenslustig. Volwassener dan deze twin kom je ze in dit segment nauwelijks tegen en daarom wint de Yamaha volledig terecht dit testonderdeel. Bij de Kawasaki stoort bovendien de extreem licht werkende en daardoor lastig te doseren koppeling. WINNAAR MOTORBLOK: YAMAHA Acceleratie 40 3 1 4 5 Topsnelheid 30 3 1 4 6 Motorkarakteristiek 30 12 11 10 14 Gasrespons 20 13 13 12 13 Lastwisselreacties 20 13 14 14 14 Motorloop 20 11 12 11 14 Koppeling 10 7 8 7 8 Schakelen 20 13 13 12 13 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 8 9 Starten 10 9 9 9 9 TOTAAL 250 98 98 94 109 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 37 36 33 35 BMW en Kawasaki scoren beide de meeste punten op dit onderdeel, alhoewel ze volledig van elkaar verschillen. Als je de Kawasaki direct na de extreem licht voetige BMW rijdt, voelt de Japanner in eerste instantie aan als een boomstam. Dat verdwijnt na een paar meter alweer, waarna de Versys-X300 onverstoorbaar stabiel is. De Honda is net even wat zachter afgesteld dan de behoorlijk stugge BMW en bereikt op slechter wegdek sneller zijn grenzen. De Yamaha doet het zeker ook niet verkeerd, maar in een direct vergelijk gaan de veerelementen van de MT-03 net wat eerder door de knieën. Bij alle vier is trouwens alleen de veer- voorspanning achter verstelbaar. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW EN KAWASAKI Stabiliteit in bochten 40 24 25 26 22 Stuurgedrag 40 26 26 25 24 Feedback 10 6 6 5 5 Mogelijke hellingshoek 20 15 15 14 16 Rechtuitstabiliteit 20 15 15 16 14 Veringafstelling voor 20 12 10 11 9 Veringafstelling achter 20 10 9 12 9 Instelmogelijkheden vering 10 1 1 1 1 Veercomfort 10 5 4 6 4 Rij-eigenschappen duo 20 9 8 11 7 TOTAAL 250 160 155 160 146 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 27 27 29 26 Dit is het domein van de Kawasaki. Met dank aan zijn stroomlijn heeft de Versys- X300 de beste windbescherming van het stel en een in dit segment zelfs vorstelijk plaatsaanbod voor een duopassagier. Hiermee legt de Kawasaki de basis voor de testzege. Ook als rijder zit je op de Kawasaki het best. Een goed uitrustingsniveau en een forse actieradius bouwen de voorsprong verder uit. Ook op de Yamaha zit je als passagier nog best goed, maar de veel te beperkte maximale belading (158 kg) is met twee volwassenen snel opgebruikt. In het geval van de BMW en meer nog van de Honda moet de opofferingsgezindheid groot zijn om als passa- gier verder te komen dan de ijssalon op de hoek. WINNAAR PRAKTIJK: KAWASAKI Ergonomie passagier 20 5 4 10 6 Windbescherming 20 1 0 11 1 Zicht 20 11 12 11 12 Lichtopbrengst 20 12 13 13 12 Uitrusting 30 11 9 13 12 Gebruiksgemak/onderhoud 30 20 21 19 19 Opbergmogelijkheden 10 2 2 4 2 Maximale belading 10 4 4 4 1 Actieradius 30 20 28 29 25 Afwerking 20 13 12 13 12 TOTAAL 250 126 132 156 128 VEILIGHEID Remwerking 40 23 22 19 21 BMW en Honda pakken hier de meeste punten. De stoppers van de BMW zijn lek- ker giftig, maar die van de Honda zijn beter doseerbaar. De Kawasaki verliest hier punten vanwege de wat gevoelloos werkende voorrem, terwijl het ABS van de MT net als veel andere Yamaha’s een redelijk grove regelinterval kent. Stuurslaan? Dat doen deze lichtgewichten niet. Naast ABS dus weinig assistentiesystemen. WINNAAR VEILIGHEID: BMW EN HONDA Remdosering 30 18 17 16 17 Remmen met duo/fading 20 11 12 10 11 Oprichten bij remmen 10 9 9 10 8 ABS-werking 20 12 13 11 11 Stuurslaan 20 20 20 20 20 Elektronische hulpsystemen 10 0 0 0 0 TOTAAL 150 93 93 86 88 KOSTEN Garantie 30 17 15 15 15 Voor cijferfetisjisten is het een uitgemaakte zaak. Aantrekkelijke prijs, het laagste verbruik en de langste service-intervallen. Hier kun je niet om de Honda heen. WINNAAR KOSTEN: HONDA Verbruik (secundaire weg) 30 28 29 25 27 Inspectiekosten 20 17 19 10 17 Onderhoudskosten 20 18 19 18 18 TOTAAL 100 80 82 68 77 TOTAALSOM 1000 557 560 564 548 PLAATS 3 2 1 4 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 8,6 8,8 8,4 8,4 Kawasaki Yamaha WINNAAR PRIJS-KWALITEITVERHOUDING HONDA CB300R Slechts vier punten minder dan testwinnaar Kawasaki, maar net even voordeliger in aanschaf. Met de Honda krijg je niet alleen de meeste punten per euro, maar het is ook absoluut de voordeligste machine.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3