MotoPlus 24/2018

test + techniek MOTOPLUS 47  300 CC A2-MOTOREN VERGELIJKINGSTEST BMW G310R Honda CB300R Kawasaki Versys-X300 Yamaha MT-03 MOTOR Bouwwijze eencilinder eencilinder tweecilinder parallelmotor tweecilinder parallelmotor Boring x slag 80,0 x 62,1 mm 76,0 x 63,0 mm 62,0 x 49,0 mm 68,0 x 44,1 mm Cilinderinhoud 313 cc 286 cc 296 cc 321 cc Compressie 10,6 : 1 10,7 : 1 10,6 : 1 11,2 : 1 Injectie 1x Ø 42 mm 1x Ø 38 mm 2x Ø 32 mm 2x Ø 32 mm Koppeling natte multiplaat natte multiplaat natte multiplaat natte multiplaat Max. vermogen* 25,0 kW (34 pk) bij 9.500 tpm 23,0 kW (31 pk) bij 8.500 tpm 29,0 kW (39 pk) bij 11.500 tpm 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 tpm Max. koppel* 28 Nm bij 7.500 tpm 27 Nm bij 7.250 tpm 26 Nm bij 10.000 tpm 30 Nm bij 9.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe stalen buizenframe stalen ruggengraatframe stalen brugframe Voorvork upside-down, Ø 41 mm upside-down, Ø 41 mm telescoop, Ø 41 mm telescoop, Ø 41 mm Remmen v/a Ø 300/240 mm Ø 296/220 mm Ø 290/220 mm Ø 298/220 mm Hulpsystemen ABS ABS ABS ABS Wielen 3.00 x 17; 4.00 x 17 2.75 x 17; 4.00 x 17 2.15 x 19; 3.00 x 17 2.75 x 17; 4.00 x 17 Banden 110/70 R17; 150/70 R17 110/70 17; 150/60 17 100/90 19; 130/80 17 110/70 17; 140/70 17 Banden in test Michelin Pilot Street Radial Dunlop GPR300 'M' IRC Trail Winner GP210 Michelin Pilot Street MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.374 mm 1.380 mm 1.450 mm 1.380 mm Balhoofdhoek 64,9° 64,9° 65,7° 65,0° Naloop 102 mm 98 mm 108 mm 95 mm Veerweg v/a 131/140 mm 130/107 mm 130/148 mm 130/125 mm Zithoogte 1 790 mm 805 mm 840 mm 780 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 162 kg 146 kg 177 kg 170 kg Laadvermogen 1 183 kg 179 kg 178 kg 158 kg Tankinhoud 11,0 l 13,0 l 17,0 l 14,0 l Onderhoudsinterval 10.000 km 12.000 km 6.000 km 10.000 km Prijs NL € 6.044,- € 5.958,- € 6.599,- € 6.399,- Prijs B € 5.299,- € 5.099,- € 5.899,- € 5.799,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 143 km/uur 142 km/uur 155 km/uur 170 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 6,8 sec 9,8 sec 6,3 sec 5,8 sec 0 - 140 km/uur 17,2 23,2 sec 15,9 sec 14,1 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 7,6 sec 5,9 sec 7,7 sec 8,2 sec 100 - 140 km/uur 10,8 sec 12,9 sec 16,4 sec 9,9 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 30,3 1 op 33,3 1 op 26,3 1 op 28,6 Actieradius secundair 333 km 433 km 447 km 400 km *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS EN METINGEN de krachtbron heel gewillig op het gas en loopt hij op verfrissende wijze door tot meer dan 12.000 toeren. Doe je wat rustiger aan, dan scoor je met gemak een verbruik van 1 op 28,6. Noch de koppeling noch de versnel- lingsbak kennen vervelende karaktertrekjes, waardoor de Yamaha het testonderdeel ‘Motorblok’ met ruime afstand wint. Ook in de alledaagse praktijk tovert de MT al snel een grijns op het gezicht. Als rijder zit je actief ontspannen, terwijl ook een passagier een nog acceptabele zitplek heeft. De verlichting is prima, en de uitrusting als geheel laat eigenlijk niets te wensen over. Alleen de maximale belading is met 158 kilo >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3