MotoPlus 24/2018
test + techniek MOTOPLUS 41 eens 16 kilo lichtere CB300R. Wel is de ver- snellingsbak bij terugschakelen in de lagere versnellingen wat weerbarstig en mist de koppeling een nauwkeurig drukpunt. Bij een stoplichtsprint wil de kleine BMW dus nogal eens afslaan. Pijnlijk. Wat door de forse zijpanelen trouwens niet zo opvalt, is het eigenzinnige concept van het motorblok, dat met een verbruik van 1 op 30,3 overigens erg zuinig is. De cilinder is namelijk niet alleen 13 graden achterover gekanteld, maar de cilinderkop is ook nog eens 180 graden gedraaid, met het inlaat traject aan de voorzijde en de uitlaatzijde aan de achterkant. Dat moet onder andere de stuureigenschappen ten goede komen, aangezien de (zware) cilinderkop zo dichter bij het zwaartepunt van de motor zit en het blok net even verder naar voren in het frame kon worden geplaatst, waardoor een langere swingarm kon worden gebruikt, wat de stabi- liteit weer ten goede komt. De prestaties die de G310R op dat vlak levert, weerspreken die theorie in ieder geval niet. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3