MotoPlus 24/2018
40 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST 300 CC A2-MOTOREN De Honda oogt niet alleen klein en sierlijk, hij is het ook en qua constructie identiek aan de 125-variant. Het kleine, volledig digitale display is eveneens de nuchterheid zelf. Het ABS grijpt wat vroeg in, maar werkt wel heel fijngevoelig. HONDA CB300R met 79 centimeter ook nog eens 5 centi meter lager is. De eerste keer dat je in het zadel van de G310R plaatsneemt, word je dan ook getrakteerd op de geruststellende gedachte dat het allemaal wel goed komt en het varkentje keurig gewassen gaat worden. De zitpositie zelf is weliswaar wat inactief, waarbij je meer ‘in’ dan ‘op’ de motor zit, maar van rustig wat rondtokkelen moet de BMW niet veel hebben. Zowel de redelijk stug afgestelde vering als ook de wat rauw lopende en vanaf 7.000 toeren duidelijk vibrerende maar levenslustige eenpitter houden wel van een beetje tempo maken. Daar sluit de lekker krachtig aangrijpende rem met een radiaal gemonteerde vier zuiger remklauw mooi op aan. Die rem laat zich bovendien met slechts twee vingers heel mooi doseren. Het ABS regelt welis waar met vrij lange intervallen af, maar schurkt dichter tegen de blokkeergrens aan dan dat van de Honda. Bovendien stuurt de BMW erg neutraal en is hij net even wat lichtvoetiger in het bochtenwerk dan de nog
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3