MotoPlus 24/2018

34 MOTOPLUS test + techniek LEZERSTEST YAMAHA NIKEN “MIJN VOOROORDELEN BEN IK ZEKER KWIJT” Naam: Sylvano Buskens Leeftijd: 28 jaar Rijdt zelf: KTM 790 Duke “Ook ik had vooroordelen over driewielers. En ook over de Niken dacht ik: dat is toch geen motor­ rijden? Maar wat een feest is het om met deze motor te rijden! De vergelijking met de carve ski’s leek me in eerste instantie een leuk marketing-dingetje, maar na een dag sturen ben ik van mening dat deze vergelijking erg treffend is. Na de eerste bocht ben je volledig gewend aan het extra gewicht en heeft de nerveuze stand van je gezicht plaatsgemaakt voor een grijns van oor tot oor. Die maximale hellingshoek van 45° ga je niet de eerste rit al halen, maar over het feit dat hij scherper door de bocht kan door zijn twee voorwielen valt niet te discussiëren. De Niken laat zich eenvoudig over de weg bewegen, al moet je hem wel echt vanuit je heupen sturen. De fun- factor is echt enorm. Vooral in het prachtige Limburg en het heuvelach- tige land van onze zuiderburen kun je je echt uitleven op de Yamaha. De beloofde grip aan de voorkant geeft je wel degelijk een veiliger gevoel. De voorwielen trotseren onafhanke- lijk van elkaar de drempels, waar- door je er nagenoeg niets van voelt. Maar daar komt dan vaak wel de klap van de wat stugge achtervering achteraan. Yamaha heeft met de Niken een gewaagd concept neerge- zet, maar ik denk dat er zeker met wat meer accessoires absoluut wat te halen valt voor Yamaha met deze fiets. Tegelijkertijd is het voor mij persoonlijk niet de motor die ik aan zou schaffen. Mijn vooroordelen ben ik zeker kwijt, maar thuis de schuur in wordt toch wel wat onhandig.” “HET VOELT HAAST ALS EEN HYBRIDE-OFFROAD MET STRAATVERING” Naam: Roel Roeloffzen Leeftijd: 49 jaar Rijdt zelf: Husqvarna 701 Supermoto, Suzuki Burgman 650 “De Niken, je vindt hem mooi of niet. Je kunt niet om de voorkant heen. Indrukwekkend breed, twee voor- wielen met elk dubbele voorpoten. Dit is iets anders dan een gewone driewieler. Er is blijkbaar een dappere Japanner geweest die de directie heeft voorgesteld dit concept te ontwikkelen en produceren! De techniek is verrassend eenvoudig met twee parallelle draagarmen, die de voorvorken dragen en afhankelijk van de onder- grond in balans houden. Hoe het in de praktijk werkt, ontdekken we op een ruim 150 kilometer lange testroute vol bochtige wegen met stukken met los grind, slecht asfalt en echt slecht asfalt met gaten en sporen en nieuw strak asfalt. Bij het verlaten van het parkeerterrein ben je al aan de Niken gewend, het is gewoon een echte motor! Na de eerste kilometers worden er hier en daar al putdeksels opgezocht in plaats van ontweken, net als lasnaden, gaten in de weg en zelfs de goot en de berm. Bizar! Maar de voorkant compenseert alles. Je voelt niets in het stuur, je merkt pas dat je ergens overheen rijdt als het achterwiel hetzelfde obstakel raakt. Het voelt bijna als een hybride-offroad met straatvering. Gaandeweg komt er ook ruimte om de rest van de motor te waarderen. Ik was altijd erg nieuwsgierig naar de driecilinder van de MT-09, die ook in de Niken zit. Wat een mooi blok. Vooral in de sportieve rijmodus hangt het blok lekker aan het gas en de quickshifter verhoogt de pret. Na verloop van tijd zit het vertrouwen er goed in en betrap ik me erop dat ik wat baldadig word. Te hard een bocht in? Geen punt, veel (heel veel) grip aan de voorkant zorgt ervoor dat de Niken niet over het voor- wiel duwt en gewoon de lijn volgt die je instuurt. Gaten, sporen of zelfs grind op de weg? Gewoon insturen. Bizar, wat een vertrouwen. En wat een pret. Die glim- lach aan het eind van de dag blijft nog wel even zitten.” Nog meer lezerservaringen vind je op www.motoplus.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3