MotoPlus 24/2018

test + techniek MOTOPLUS 33  YAMAHA NIKEN LEZERSTEST “ONDER DE INDRUK HOE ONEFFENHEDEN WORDEN VERWERKT” “HET VERTROUWEN DAT DE NIKEN MIJ GEEFT IS ENORM” Naam: Hans Wright Leeftijd: 54 jaar Rijdt zelf: Piaggio MP3 en Moto Guzzi Breva “Ik rijd al jaren met veel plezier op een Piaggo MP3-driewieler, die vanwege de grote bagageruimte en het tiltlock-systeem vooral in en rond de stad bijzonder praktisch is. Helaas vind ik het vermogen van deze motorscooter te beperkt om comfortabel lange stukken te rijden, waardoor ik al jaren uitkijk naar een waardige opvolger met meer ver- mogen. Met de Niken heeft Yamaha een motor-driewieler uitgebracht die meer vermogen heeft dan mijn Piaggio, dus de eerste positieve punten zijn al verdiend. Bij het opstappen is er gelijk een ontspannen gevoel door een rechtop-houding, waarbij de benen in een comfortabele positie gebogen zijn. Het zadel voelt goed aan en is redelijk dik uitgevoerd om zo zonder zadelpijn na enige uren rijden af te stappen. Door de betrekkelijk lage zit en de breedte van het zadel is het ook voor kleinere personen mogelijk om beide voeten plat aan de grond te krijgen. Het sturen voelt al vanaf de eer- ste meters vertrouwd. Net als op de Piaggio MP3 voelen de dub- bele voorwielen aan als een enkel voorwiel. Bij lage snelheden valt de Niken, net als de Piaggio, wat de bocht in, maar dat is makkelijk te corrigeren door wat gas te geven. Het blok loopt zonder enige vorm van bokken erg mooi op lage snel­ heden en pakt goed op zodra meer gas gegeven wordt. Super, dat blok met vermogen over het hele bereik. De quickshifter werkt perfect bij accelereren en opschakelen, echter bij cruisen op lage snelheid doet hij het niet zo goed en moet je ouder- wets de koppeling gebruiken, net zoals bij terugschakelen. Het stuur voelt breed en in het mid- den zit een goed afleesbaar display. De acceleratie en de wegligging zijn werkelijk fenomenaal. De voorzijde van de Niken geeft geen krimp op slecht wegdek vol oneffenheden. Die worden keurig opgevangen en weg­ gefilterd. Uiteraard is de wegligging op goede wegen ook goed. Ik ben echt onder de indruk van de wijze waarop de ophanging aan de voor­ zijde oneffenheden verwerkt. Waar de Piaggio MP3 over verkeersdrem- pels nog weleens veerweg tekort komt, geeft de Niken geen krimp. Of er nu over verkeersdrempels of met een van de voorwielen in de goot of over de kinderkopjes gereden wordt, alles wordt opgevangen. De Niken geeft vertrouwen op ondergron- den die ik met de tweewieler zou vermijden of waar ik voorzichtig op zou zijn. Zou ik hem willen hebben? Daar volgt een volmondig ‘ja’ op als Yamaha voor voldoende bagage­ ruimte zorgt en voor een systeem om de voorwielophanging in stil­ stand te blokkeren, zodat ik de Niken makkelijk over twee drempels en een helling in mijn garage kan duwen.” Naam: Richard van Laanen Leeftijd: 60 jaar Rijdt zelf: BMW F650GS “De eerste indruk is dat de Niken een zwaar en lomp ding is, maar niets is minder waar. Eenmaal in het zadel valt het allemaal erg mee. Natuurlijk voel ik de 60 extra kilo’s vergeleken met mijn eigen motor, maar door de zithoogte van 82 centimeter kan ik makkelijk met de motor manoeuvreren. Eenmaal op weg merk je sowieso niets meer van het gewicht. De eerste bochten zijn erg wennen, het is een brede motor en in het hoofd zitten toch die twee voorwielen. Maar naarmate de dag verstrijkt, krijg ik steeds meer vertrouwen in de motor en valt het mij op hoe verschrikkelijk stabiel de motor is onder iedere omstandigheid. Slecht wegdek in een bocht merk je natuurlijk, maar de Niken blijft keurig op de ingezette lijn en is makkelijk te corrigeren. Ik kijk altijd naar het wegdek als het slecht is in de bochten, maar op de Niken na verloop van tijd niet meer. En omdat ik minder op de weg let, kan ik de bochten met een hogere snelheid in. Kortom, het vertrouwen dat de Niken mij geeft is enorm. Het brede stuur is ook heel fijn voor het inzetten van de bochten, een lichte duw is voldoende om de lijn in te zetten (of te corrigeren). Waar ik echt verslaafd aan kan raken, is het motorblok. Het heeft heel veel souplesse en genoeg kracht, ook van onderuit. Verder is de Niken een zeer complete motor met allerlei elektronica, zoals quickshifter, tractiecontrole, ABS, cruise control. Toen ik aan het eind van de dag weer op mijn eigen motor naar huis reed, viel mij temeer op hoe groot de Niken is. Dat had ik tijdens de rit op een gegeven moment echt niet meer in de gaten. Mooi vind ik de Niken niet en of ik ’m ooit zou kopen betwijfel ik, maar erop rijden vind ik wel erg leuk en enorm vertrouwenwekkend.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3