MotoPlus 24/2018
test + techniek MOTOPLUS 29 OR G “JE MOET ALLEEN OVER DAT IMAGO-DINGETJE STAPPEN” Naam: Paul van der Wal Leeftijd: 28 jaar Rijdt zelf: Aprilia SL1000 Falco “Wat me als eerste opvalt aan de Niken, is de imposante voorkant en ‘gewone’ MT-09-achter kant. De voorkant kijkt nors met zijn brede schouders en dubbele wielophanging, maar is nog niet per se mooi te noemen. Wanneer je plaats- neemt op de Niken zit je echt ‘in’ de motor. Het zadel zit goed, het stuur pakt lekker breed vast en het voelt meteen goed. Yamaha heeft duidelijk een stuurfiets neer willen zetten. En gezien de features – tractiecontrole, rijmodi, quickshifter en cruise control – een premium stuurfiets. Bij stapvoets rijden merk je dat de voorwielop- hanging extra gewicht met zich meebrengt; het doet een beetje log aan, maar dat is niet vreemd met 263 kilo gewicht. Eenmaal op snelheid begint de magie, want voor je gevoel verdwijnt het tweede voorwiel dan en rijd je op een gewone motorfiets. En het stuurt verrassend goed. Mocht een van de voorwielen grip verliezen, dan neemt het andere voorwiel het direct over. Dat geeft veel vertrouwen, waardoor je de Niken onbe- wust steeds makkelijker en sneller de bochten in gooit. Je gaat op zoek naar de grens waar de grip aan de voorkant ophoudt, maar die grens lijkt mijlenver weg te zijn. De stepjes raken al snel de grond, niet gebruikelijk op een motor waar je voor het eerst op zit. Doordat de dubbele wielophanging alle oneffenheden wegfiltert, zit je veel meer ontspannen op de motor; je hoeft niet meer panisch gaten en teerstrepen te detecteren en kunt echt genieten van het bochtenwerk en de omgeving. Als je de ‘mindset’ te pakken hebt om sportief te sturen, dan doet de quickshifter er nog een schepje bovenop en word je nog meer aangespoord om sportief te rijden. De Yamaha Niken maakt de beloftes waar, je moet alleen over dat imago-dingetje van drie wielen stappen.” “SMAAKT DIT NAAR MEER? ABSOLUUT!” Naam: Martijn Ros Leeftijd: 30 jaar Rijdt zelf: Suzuki V-Strom 650 “De eerste meters voelen door de grote en brede neus wat onwennig. Zit ik nu op een motor of iets anders? Dit gevoel is echter van korte duur, want als de eerste bocht zich aandient, is duidelijk dat dit wel degelijk een motor is, een heel bijzondere! Het effect van de afwijkende voorkant is groot: snel merk je hoe veel meer grip en vertrouwen je krijgt door het tweede voorwiel. Een berg grind op een landweg? Geen probleem. Stukje door de berm om uit te wijken? Graag! Allerlei conventies over veilig gebruikmaken van een motor – inclusief het vermijden van putdeksels – kunnen overboord. Ondertussen gooi en smijt je hem steeds harder door de bochten. ‘Helaas’ heb ik de Niken niet onder natte omstandigheden kunnen proberen, maar ik kan me goed voorstellen dat het tweede voorwiel een hoop spannende momenten in het verkeer een stuk aangenamer maakt. De driecilinder pakt gretig op en laat zich goed doseren. Er is genoeg kracht over de hele linie. In combinatie met de quickshifter levert dit een hoop spektakel op; er ontstaat een permanente grijns op je gezicht. De quickshifter voelt zich overigens duidelijk het meest in zijn element wanneer er meer gas wordt gegeven. De combinatie van lol en de verhoogde veiligheid maakt de Niken zeker interessant als dagelijkse (woon-werk) motor. Hij is smal genoeg om door files heen te cruisen, maar een punt van aandacht is de beperkte bescherming tegen de elementen. Het kleine ruitje ziet er strak uit, maar geeft de wind vrij spel. Is het een motor? Jazeker! Smaakt dit naar meer? Absoluut!”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3