MotoPlus 24/2018
test + techniek MOTOPLUS 23 MOTOR Bouwwijze viercilinder viertakt 65° V-motor tweecilinder viertakt 75° V-motor Injectie 4x Ø 48 mm 2x Ø 56 mm Koppeling natte multiplaat (met anti-hop-functie) natte multiplaat (met anti-hop-functie) Boring x slag 81,0 x 52,3 mm 108,0 x 71,0 mm Cilinderinhoud 1.077 cc 1.301 cc Compressieverhouding 13,0 : 1 13,6 : 1 Max. vermogen 129,0 kW (175 pk) bij 11.000 tpm 130,0 kW (177 pk) bij 9.750 tpm Max. koppel 121 Nm bij 9.000 tpm 141 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe stalen vakwerkframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 48 mm Stuurdemper hydraulisch hydraulisch Remmen v/a Ø 320/220 mm Ø 320/240 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70 ZR17; 200/55 ZR17 120/70 ZR17; 190/55 ZR17 Banden in test Pirelli Supercorsa SP Metzeler Sportec M7 RR MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.450 mm 1.482 mm Balhoofdhoek 65,3° 65,1° Naloop 100 mm 107 mm Veerweg v/a 120/130 mm 125/156 mm Zithoogte 1 845 mm 830 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 216 kg 218 kg Laadvermogen 1 185 kg 188 kg Tankinhoud/reserve 18,5/4,0 liter 18,0/3,5 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 15.000 km Prijs NL € 19.925,- € 19.799,- Prijs testmotor NL € 19.925,- € 20.842,62 2 Prijs B € 18.145,- € 17.080,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 280 km/uur 280 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,2 sec 3,3 sec 0 - 140 km/uur 4,7 sec 4,9 sec 0 - 200 km/uur 8,1 sec 8,5 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 3,1 sec 3,2 sec 100 - 140 km/uur 2,8 sec 3,3 sec 140 - 180 km/uur 2,8 sec 3,7 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 14,1 1 op 16,4 Theoretische actieradius 261 km 295 km * Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 Inclusief quickshifter € 395,73 / Track Pack € 346,18 (wheelie-controle, launch control, track modus) / MSR (instelbare motorrem) € 143,99 / ergonomische buddy € 157,72 TECHNISCHE GEGEVENS Aprilia Tuono V4 1100 Factory KTM 1290 Super Duke R configuratie in ieder geval lekker lichtvoetig rondsturen. Niet alleen daar overigens, ook in een duidelijk meer urbane omgeving komt ’ie fantastisch uit de verf, transformeert probleemloos tot een soort van city-flitser. Daarbij plukt de twin naast de lichtvoe tige handling en het lage gewicht ook de vruchten van de goed doseerbare, licht te bedienen koppeling, evenals de in de Street- modus uitzonderlijk smeuïge gasaanname. En van de mecha nisch gezien voorbeeldige draai-eigenschappen. De grote V-twin schakelt schijnbaar moeiteloos over van extreem naar subtiel, loopt zelfs in de toerentalkelder nog uiterst gecultiveerd. Bij de Aprilia valt de genetische achtergrond zowaar nog veel duidelijker op, zij het met een compleet ander karakter. Van circuit naar straat, dat was al bij de lancering van de Tuono in 2002 het motto van de Italiaan. En daaraan is nu zestien jaar later feitelijk nog niets veranderd. Geen enkele andere power naked schurkt zo dicht tegen een volbloed racer aan als de Tuono. Kuipwerk eraf, breed stuur erop, zo is ook de actuele receptuur weer, die zich echter ook in het civiele leven als bij zonder smakelijk bewijst. Zeker in deze hoogwaardige Factory- uitvoering, die niet alleen met hoogwaardige Öhlins-veerele menten pronkt, maar ook met een bijzonder sexy gesneden achterzijde, met een soort van noodzitje voor een eventuele passagier. Pure theorie dat laatste, want geen enkel weldenkend mens parkeert zijn achterzijde op dit pseudo-zitje. Niet vrijwil lig althans. Is helemaal niet erg, want de Tuono wil je het liefst alleen bedwingen. Deze exoot vreet het asfalt op, inhaleert bochten als geen ander, neemt angsten weg, wekt vertrouwen. Dashboard TFT TFT Vanaf stuur te bedienen Laptimer – Schakelindicator (instelbaar) (instelbaar) Versnellingsindicator ABS (3 standen, uitschakelbaar) (2 standen, uitschakelbaar) Tractiecontrole (8 standen, uitschakelbaar) (1 stand)* Wheelie-controle (3 standen, uitschakelbaar) (1 stand)** Instelbare motorrem – Optioneel Launch control (3 standen, uitschakelbaar) Optioneel*** Quickshifter (op en terug) Optioneel Rijmodi (3: Sport, Race en Track) (4: Sport, Street, Rain en Track) Cruise-control Pit limiter (instelbaar) – * In combinatie met Track Pack 9 standen en uitschakelbaar; ** Ook uitschakelbaar in combinatie met Track Pack; *** Niet als losse optie beschikbaar, enkel als onderdeel van Track Pack Twee wielen, een blok en een stuur, meer heb je niet nodig? Nou, die vlieger gaat misschien op bij een qua pk’s bescheiden bemeten retro of custom, maar met respectievelijk 175 (Aprilia) en 177 pk (KTM) aan boord ben je maar wat blij met een elektronisch vangnet, en niet alleen wanneer het regent. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat. Hieronder een beknopt overzicht van alle elektronische systemen. ELEKTRONICA KTM 1290 Super Duke R Aprilia Tuono V4 1100 Factory >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3