MotoPlus 24/2018
22 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST POWER NAKEDS het wat pakkender te formuleren: je hoeft geen professor in de genetica te zijn om direct te merken dat beide van een heel ander geslacht afstammen. Om met de Super Duke R te beginnen: er is geen vergelijkbare machine in dit segment, of erbuiten trouwens, die zo direct voor het brede stuur ophoudt als dit prestatiebeest. Er is het multifunctionele TFT-scherm en vervolgens… eh… niets eigenlijk. Dat is het gewoon. Geen frontje, geen zicht op het voorwiel, enkel een gapende leegte. Het heeft bijna iets enduro-achtigs, iets dat zich ook op andere fronten laat zien. Bij de ergonomie bijvoorbeeld: comfortabele kniehoek, smalle tank, buddy met veel grip. Nee, ook deze KTM verloochent zijn wortels duidelijk niet. Ook de behoorlijk ruime 156 millimeter veerweg van de direct afgeveerde achterschokbreker is, zeker voor een dergelijke power naked zonder enige vorm van terreinambities, aan de meer dan ruime kant. Hoe dan ook, in het vrije veld laat de potente Oostenrijker zich met deze VERMOGENSMETING 1 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM 1290 Super Duke R 130,4 kW (177 pk) bij 10.000 tpm 139 Nm bij 7.400 tpm Aprilia Tuono V4 1100 Factory 128,9 kW (175 pk) bij 11.700 tpm 119 Nm bij 9.200 tpm 70 100 130 160 20 10 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 Krommen liegen niet! Daarentegen vertellen ze ook niet per definitie de hele waarheid. Feit is dat we hier naar vermogens- en koppelkrommen als uit een boekje kijken, die beide ook nog op uitzonderlijk hoog niveau acteren. De waarheid is echter dat een directe ver gelijking tussen de krommen je op het verkeerde been zet, de indruk ontstaat namelijk dat de Super Duke over de hele linie de Tuono de baas is. Neem je echter het veel hogere toerental bij dezelfde snelheid (als gevolg van het hogere maximale toerental) van de V4 in ogenschouw, dan relativeert dat de boel duidelijk.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3