MotoPlus 24/2018
test + techniek MOTOPLUS 21 Aprilia Tuono V4 1100 Factory doortastend in, waardoor je vrij gemakkelijk het volle potentieel van de motor kunt benut ten, ook als je geen Valentino Rossi heet. Iets dat je ook terugziet in de doortrekwaarden (acceleratie in de hoogste versnelling). De Tuono heeft bijvoorbeeld 3,1 seconden nodig voor het tussensprintje van 60 naar 100 km/ uur, de KTM een tiende meer. Dat is heel, heel indrukwekkend, maar het kan nog beter. Van 100 tot 140 km/uur gaan er op de Tuono slechts 2,8 seconden voorbij, terwijl de KTM daarvoor met 3,3 seconden iets meer tijd opeist. Opvallend ook, omdat je subjectief gezien de krachtige V-twin in het lage- en middentoerengebied meer toedicht dan de meer op hoge toeren toegespitste, soepele Italiaanse viercilinder. Dat toont maar weer hoe makkelijk je je kunt vergissen. Voor wie het nog niet gemerkt had, de redactiegarage hebben we allang achter ons gelaten. Onder een heerlijk vroeg herfstzonnetje ‘donderen’ we door bossen en langs weides. Voorzien van meer cilinder inhoud, meer rijwielgedeelte, meer vermogen en meer hulpsystemen dan we ooit hadden durven dromen. De logische gevolgtrekking daarvan echter is ook dat je al gauw véél sneller onderweg bent dan goed is voor je portemonnee of zelfs rijbewijs. Ook al omdat niet alleen de motoren maar ook de rijwiel gedeeltes van beide zich uitstekend lenen voor een – en hier volgt het understatement van het jaar – sportieve rijstijl. Je moet flink je best doen om je niet te laten verleiden tot hoogst illegale snelheden, iets dat ons slechts ten dele lukt. Telkens weer trekken we het gas lekker los, laten ons met een gevoelsmatige 3 g richting horizon katapul teren, om vervolgens met het dubbele aantal aan g-krachten weer af te remmen. Links, rechts, rechts, links. Het is domweg intens genieten van de speelse stuureigenschappen in combinatie met die rauwe kracht. Naast de vele overeenkomsten tussen beide radicale nakeds (goede bandnaam zou dat trouwens zijn), treden de verschillen echter misschien nog wel duidelijker op de voorgrond. Of om >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3