MotoPlus 24/2018

NEWS FLASH 12 MOTOPLUS nieuws STRAATLEGALE ISLE OF MAN-RACER PATON S1-R Het Italiaanse Paton heeft voor haar zestigste verjaardag een bijzondere serie van de Paton S1-R ontwikkeld. Het gaat om een straatlegale replica van de succesvolle Paton S1-R Lightweight, compleet met de looks van de motor waarmee Michael Dunlop dit jaar de Lightweight TT op het Isle of Man won. Wie eige- naar wil worden van deze bijzondere motor, moet wel diepe zakken hebben. De vanafprijs voor de met de hand gespoten Paton S1-R ligt namelijk op 29.000 euro. Buiten de voor de straat verplichte spiegels en kentekenplaathouder van Rizoma, wijkt de straatlegale versie niet af van de normale S1-R. Dus ook deze machine wordt aangedreven door een uit de Kawasaki ER6 afkomstige 649cc vloeistofgekoelde paralleltwin, die in Paton-trim goed is voor 72 pk bij 8.500 tpm en 64 Nm bij 7.000 tpm. Daarnaast is de S1-R voorzien van een titanium uitlaatsysteem en einddemper van SC Project. Zelfs met een volle tank, waar 16 liter in past, komt het rijklaar gewicht van de machine op slechts 158 kilo. In 3,9 seconden zit de S1-R aan de 100 km/uur, de topsnelheid ligt volgens Paton op 250 km/uur, een zeer respectabele top voor ‘slechts’ een 650 twin. Ziet er dus niet alleen goed uit, is ook nog eens snel. MOTORZAAK IN DE PICTURE: DUCATI ZALTBOMMEL Iedereen die Ducati rijdt, zal de naam Ducati Zaltbommel bekend in de oren klinken. Het is immers dé Flagship Store van de Benelux. Een titel waarvoor eigenaar en directeur Ronald van Vliet (48), sinds hij in 2016 de zaak overnam, hard heeft moeten werken. Maar het resultaat mag er zijn. Zo kan hij nu met trots zeggen dat hij de meest complete winkel van de Benelux heeft. “Komt omdat we hebben gekozen voor specialisatie”, legt hij uit. “Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk de stap van de door mezelf opgezette Motorstore Woerden naar Ducati Zalt­ bommel gemaakt heb. Volledig gespecialiseerd in Ducati en daar de beste in zijn. Mijn geluk daarnaast is dat ik van mijn hobby mijn werk heb mogen maken. Van origine ben ik namelijk opgeleid tot aircraft engineer. Helaas bleek dat in de jaren negentig een dood spoor, waardoor ik werkzaam werd in de ICT. Al die tijd was ik ook altijd bezig met motoren. Mijn vader was de monteur van een coureur, dus als jong jochie liep ik al tussen de motoren. Het heeft ervoor gezorgd dat ik zelf ook ben gaan racen. Eerst met brommers, daarna op het circuit. Op een

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3