MotoPlus 24/2018

sport MOTOPLUS 119  Als er – buiten zijn ouders – één persoon is die precies weet hoe Jeffrey in elkaar steekt, dan is dat zijn ‘door-de-weekse’ monteur Ruben Tureluren. Als we Ruben alleen maar ‘monteur’ noemen, doen we hem veel tekort, want de Belg is al negen jaar aan de zijde van Jeffrey Herlings te vinden. Er gaat geen training, geen overwinning of geen ongeluk voorbij of Ruben is erbij. Ruben is een van de weinige mensen die door Jeffrey volle­ dig wordt vertrouwd en naar wie hij luistert. Ruben, bescheiden als altijd: “Als het op ‘luisteren naar’ aankomt, denk ik dat ik na zijn ouders en broer de eerstvolgende ben. We hebben meestal weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen. Natuurlijk zijn er weleens woorden geweest na alles wat we samen heb­ ben meegemaakt. Maar ik heb nooit gedacht ‘nu ben ik er helemaal klaar mee’. Problemen konden worden uitgepraat en dan is het over. Jeffrey weet wat hij aan mij heeft en ik aan hem. We willen beiden hetzelfde en dat is het hoogst haalbare. Ik ben daar net zo fanatiek in als Jeffrey. Als Jeffrey elke dag van de week op de motor wil zitten, dan zorg ik ervoor dat hij dat kan. Ook al ben ik dan misschien dag en nacht in de weer om het materiaal te ver­ zorgen of naar trainingslocaties te reizen. We hebben samen dezelfde passie. Jeffrey’s wil om te winnen is enorm groot, maar de mijne niet minder. Resultaat is onze drijfveer. Bijna het hele jaar door zijn we samen. Ik steun hem als het tegenzit en probeer hem door moeilijke tijden te loodsen. Ik was erbij toen hij zijn eerste GP reed, zijn eerste GP won en wereldkampioen werd. Maar ook als hij geblesseerd raakte in een training of wed­ strijd. Het verliezen van twee bijna zekere wereldtitels in de MX2 vind ik nog altijd het ergste wat ik met Jeffrey heb meegemaakt. Zo de beste zijn en dan toch geen wereld­ kampioen worden. Dat Jeffrey zo’n bijzondere coureur is komt volgens mij omdat hij op vier fronten beter is dan de rest. Ten eerste zijn ongelooflijke wil om te winnen. Ten tweede beschikt hij over een geweldige rijtechniek. Ten derde zijn gedrevenheid om te trainen, waardoor hij fysiek enorm sterk is. En ten vierde zijn lichaam, hij kan er alles uitpersen en toch razendsnel weer herstellen. Maar dat alles is genetisch bepaald en in combinatie met het topteam wat om hem heen is gebouwd zorgt dat ervoor dat hij momenteel de allerbeste is. Toen Jeffrey dit jaar zijn sleutelbeen brak, was het vooral zaak om nuchter te blijven denken en niet onnodig in paniek te raken. De timing was niet ideaal, maar het had nog slechter gekund. We hebben samen een plan gemaakt en uitgevoerd. En dat heeft gewerkt. Van de wedstrijd in Ottobiano, waar Jeffrey niet kon rijden, heb ik op tv alleen de start gezien. Toen ben ik weggelopen. Het leek even of we weer een jaar voor niks had­ den gewerkt. Dat verklaart ook de enorme ontlading later in Assen.” Ruben is er de persoon niet naar om uit de school te klappen; daarom gaat het ook al zo lang goed tussen die twee. Toch heeft Ruben enkele jaren geleden voor een heel lastige keuze gestaan. Hij heeft één zus en die is toevallig getrouwd met Stefan Everts. Dat Herlings en Everts niet goed door één deur kunnen is algemeen bekend. Ruben: “Het is gelopen zoals het gelopen is. Ik heb moeten kiezen tussen Jeffrey en mijn familie. Liam, het zoontje van Stefan, is mijn petekind, maar ik heb gekozen voor Jeffrey. Dat heeft kwaad bloed gezet, maar gelukkig is de ver­ standhouding met mijn zus inmiddels weer wat beter en ik geniet van het crossen van Liam. Maar dit zegt wel iets over mijn passie voor de sport en voor Jeffrey. Ondanks de nodige ellende hebben Jeffrey en ik ook veel lol in wat we doen. We begrijpen elkanders humor. Dat ik een Belg ben werkt denk ik in mijn voordeel. Een Belg stelt zich vaak toch wat bescheidener op dan een Hol­ lander. Voordat ik voor Jeffrey ging werken was ik trainingsmonteur van Tyla Rattray en Rui Goncalves. Toen Jeffrey in het team kwam kende ik hem niet, maar vanaf de eerste training was er een klik tussen ons. Ik ben liever trainingsmonteur dan gewoon monteur. Nu heb ik veel meer contact met de rijder en ik hoef niet naar Oostenrijk te verhuizen. En het contact met het team is verder top, allemaal supergemotiveerde mensen.” RUBEN TURELUREN (MONTEUR EN VERTROUWELING, BELG) RESULTAAT IS ONZE DRIJFVEER

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3