MotoPlus 24/2018
118 MOTOPLUS sport Na het vertrek van Stefan Everts bij KTM werd Dirk Grübel degene die het team ging leiden en werd vijfvoudig wereldkampioen Joël Smets aangesteld als rijderscoach. Hoe vindt hij het om met de Nederlandse wereld kampioen te werken en wat heeft hij hem nog kunnen leren? Joël: “Laat ik beginnen met te stellen dat ik blij ben met zo’n goed team en met zulke goede rijders te mogen werken. Ik heb zelf veel ervaring als crosser en als wereldkampioen. Ik weet wat het is om hard te moeten werken en af te moeten zien. Na mijn actieve carrière heb ik vooral met jeugdige crossers gewerkt. Dat is leuk om te doen, maar werken met de absolute top geeft mij toch meer voldoening. Dezelfde drive die ik vroeger had kwam weer in mij naar boven. Ik zie in die jongens, en dan vooral in Jeffrey, dezelfde passie die ik vroeger had. Ik hoef Jeffrey niet te leren hoe hij moet crossen. Maar toch heb ik, met zachte hand, gepro beerd van Jeffrey een nog betere MXGP- rijder te maken. Jeffrey bevelen geven werkt niet bij hem. Maar als ik hem tien tips geef en hij pikt er eentje uit waarmee hij iets doet, dan ben ik al tevreden. De overstap van MX2 naar MX1 verliep vorig jaar moeizamer dan verwacht. Jeffrey is geen goede starter. In de MX2 was dat voor hem geen probleem, hij won toch wel. Tijdens de Nations-wedstrijd in 2016 debuteerde hij op een 450 en reed direct de sterren van de hemel. Dat ging te gemakkelijk. En toen kwam die handblessure, dat zorgde voor een valse start in 2017. Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat Jeffrey weer uit het dal zou kruipen. Als coach is het mijn taak om te observeren, te analyseren en te adviseren. Ik ben tijdens de trainingen en de wedstrijden altijd langs de baan te vinden om te kijken hoe het gaat. Als ik denk dat er ergens nog wat winst te halen valt zeg ik dat tegen Jeffrey. Ik moet mijn betoog dan wel goed onderbouwen, want door alleen maar te zeggen dat het hier of daar beter kan ben je er niet bij Jeffrey. Daarvoor weet Jeffrey zelf maar al te goed waar hij mee bezig is. Hij is de kapitein op het schip, hij is de belang rijkste. Niet ik. Dit jaar was Jeffrey abso luut dominant. Zijn ambitie en rijtalent zijn ongekend. En hij kan een circuit lezen zoals niemand anders dat kan. En hij doet heel veel goed werk met zijn benen. Met zijn rijtech niek zou hij nog een wedstrijd kunnen winnen met een kapotte schokbreker. Wat ik Jeffrey wel heb geprobeerd bij te brengen is dat een lichaam ook af en toe rust nodig heeft. Ik ben ervan overtuigd dat hij met wat minder trai ning op de motor nog beter kon worden. Maar het heeft toch wel wat moeite gekost om hem te laten inzien dat je niet per se iedere donderdag voor een GP nog op de motor moet zitten. Maar die overtuiging zit bij Jeffrey wel heel erg ingebakken. Wij hadden vroeger in België Eddy Merckx, de wielrenner van wie weleens werd gezegd dat hij over een ‘derde’ long beschikte vanwege zijn enorme uithoudingsvermogen. Ik denk dat als ze een röntgenfoto van Jeffrey maken, ze niet twee, niet drie, maar zelfs vier longen gaan vinden! Jeffrey heeft een heel speciaal lichaam, dat is wel duidelijk. Peter Sagan en alle andere wielrenners mogen blij zijn dat Herlings niet is gaan wielrennen! Voor het team is Jeffrey veeleisend, maar dat mag hij ook zijn. Het liefst is hij 25 uur per dag met zijn sport bezig en hij presteert altijd voor 100% of meer. Ik was er bij in Berghem toen Jeffrey zijn sleutelbeen brak. Ik ben met hem naar het ziekenhuis gereden; een rit met een onwezenlijk gevoel, want je weet op dat moment nog niet hoe erg het is. Ik voelde bij mezelf ook enige frustratie. Jeffrey was die dag fysiek niet optimaal en dat had ik gemerkt. Ik had misschien toch tegen hem moeten zeggen dat hij het wat rustiger aan moest doen, wat ik niet heb gedaan. Of het geholpen had als ik het wel had gezegd? Ik denk het niet. Als Jeffrey traint, traint hij altijd voor 100%. Een andere modus kent hij niet. Ik vraag me weleens af hoe lang hij het op deze manier vol gaat houden. Elk lichaam kent zijn limiet, ook dat van Jeffrey Herlings.” JOËL SMETS (RIJDERSCOACH, BELG) HIJ KAN EEN CIRCUIT LEZEN ZOALS NIEMAND ANDERS DAT KAN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3