MotoPlus 24/2018
116 MOTOPLUS sport SPORT HET TEAM ACHTER JEFFREY HERLINGS Een winnende crossmotor beschikt niet alleen over een goed motorblok maar ook over de beste vering. Bij de van origine Nederlandse veringfabrikant WP Suspen sion werken nog altijd veel Nederlanders in de ontwikkeling en op de race-afdeling. Bij elke GP zijn er meerdere Nederlandse veringspecialisten aanwezig om de fabrieks rijders van KTM en Husqvarna van het beste materiaal en de beste settings te voorzien. Wilfred van Mil is al vanaf 2010 de man die de vering voor Jeffrey Herlings verzorgt. “Als een rijder tevreden is over de vering heb ik een heel gemakkelijke job. Dan hoef ik tijdens een GP alleen maar wat controles uit te voeren. Het echte testwerk vindt in de wintermaanden plaats. Dan wordt er op verschillende circuits getest en worden de basis-settings voor het komende seizoen verzameld. Dat testen gebeurt pas als de rijder 100% tevreden is over het motor blok. In een andere volgorde werkt het niet. Jeffrey is op testgebied geen lastige rijder. Hij geeft aan wat de motor verkeerd doet en ik vertaal dat dan in een andere vering afstelling. En dat net zo lang tot Jeffrey helemaal tevreden is. Soms zie ik aan het rijden bij Jeffrey dat het misschien toch nog beter kan. Dat de motor, bijvoorbeeld bij het aanremmen voor een bocht, niet precies doet wat die zou moeten doen. Jeffrey en ik kennen elkaar ondertussen al zo lang dat hij altijd wel iets met dat advies van mij doet. Dat vertrouwen is heel belangrijk. Iedere rijder vraagt om een andere setting van de vering. Voor Jeffrey hebben we een relatief zachte vering. Hij rijdt mooi ‘rond’ door de bochten. De rijstijl van Tony vraagt om een hardere vering. Jeffrey is gelukkig niet iemand die, als het ooit eens wat minder gaat, direct begint te zeuren over de vering. Maar hij staat wel altijd open voor nieuwe ontwikkelingen als hij denkt dat het nog beter kan. Al levert het ook maar een tiende van een seconde winst per ronde op. Soms gaat er heel erg veel tijd zitten in het testen, maar de inzet van Jeffrey is zo enorm dat er niemand moeilijk doet bij overuren. Als Jeffrey bij wijze van spreken vandaag vraagt om mor gen ergens in Zuid-Frankrijk te gaan testen, dan doen we dat gewoon. Zijn werklust wekt ook onze werklust op. En alles wat hij doet is resultaatgericht. Goed is goed, maar als het nog beter kan, graag! Dat daar dan offers voor moeten worden gebracht speelt geen rol. Jeffrey is dit jaar overduidelijk de beste, maar ik heb toch wel even gevloekt toen ik hoorde van zijn sleutelbeenbreuk. Dat hij tweeëneenhalve week later ‘gewoon’ de GP van Indonesië won was heel bijzon der. Toen werden we nog een beetje boos op hem ook, want hij had beloofd het rustig aan te zullen doen. Daarna bleef hij alles winnen. Ik heb in mijn leven al met heel veel crossers gewerkt, maar ik ken er niet eentje die zo veel over heeft voor de cross. De drive die hij heeft om te winnen is niet te bevatten. De concurrentie zal zwaar aan de bak moeten om Herlings de komende jaren bij te kunnen houden.” WAYNE BANKS (GP-MONTEUR, AUSTRALIËR) JEFFREY HEEFT EEN STIMULERENDE INVLOED WILFRED VAN MIL (WP SUSPENSION, NEDERLANDER) JEFFREY ZEURT NOOIT OVER DE VERING Was het nog niet zo heel lang geleden vrij normaal dat een rijder altijd wel een paar keer per seizoen met motorpech uitviel, vandaag de dag lijken de fabrieksmotoren niet meer stuk te krijgen. Neem nu Herlings en Cairoli, dit jaar samen goed voor 78 manches en 78 keer aan de finish. Het voorbereidende werk wordt in de fabriek gedaan, maar bij de GP’s zorgt een vaste monteur voor de motor. In het geval van Herlings is dat de vriendelijke Australiër Wayne Banks, die via KTM Engeland in 2012 bij het KTM-fabrieksteam terecht kwam als monteur en sinds 2016 voor Jeffrey Herlings sleutelt. Banks: “Werken voor Herlings is natuurlijk heel bijzonder. Hij is een van de allerbeste crossers ter wereld, misschien wel dé beste. Dat legt natuurlijk ook wel druk op mijn schouders, want als de motor stuk zou gaan wijst iedereen direct naar mij, of het nu mijn schuld is of niet. Maar gelukkig werken we met een heel fijn team van monteurs. We hebben veel voor elkaar over en voor Jeffrey in het bijzonder. Dat komt omdat hij zo ontzettend gedreven is. Hij vraagt het uiterste van ons en dat kan hij doen want hij geeft zelf altijd 120%. Gedurende het seizoen is testwerk niet aan de orde. Als Jeffrey tevreden is over de motor verandert dat gedurende het seizoen meestal niet meer. Jeffrey heeft een stimulerende invloed op iedereen binnen het KTM-team. Wij werken hard maar hij beloont ons met zijn tomeloze inzet en zijn talloze overwinningen. Halverwege het seizoen was er natuurlijk wel flinke stress. Voor mij leek het even op een nachtmerrie toen Jeffrey zijn sleutelbeen brak. Het materiaal werd naar Indonesië gevlogen en ik verwachtte wel dat Jeffrey ging komen. Maar niemand wist waartoe een herstellende Jeffrey in staat zou zijn. Rijden, ja dat wel, maar hoe? Dat hij uiteindelijk de GP won en met meer punten dan Cairoli weer terug ging naar Europa had niemand voor mogelijk gehou den. Ik in ieder geval niet. Dat hij dit jaar wereldkampioen is geworden is dan ook meer dan terecht. Ik denk niet dat er iemand is die daar vraagtekens bij kan zetten.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3