MotoPlus 24/2018
+++ TIPS & TRICKS +++ TIPS & TRICKS +++ tips & tricks MOTOPLUS 107 Als motorrijders dossen we ons vaak uit in de meest exotische kleuren om maar zichtbaar te zijn in het verkeer. We zijn immer maar kleine objecten die snel over het hoofd worden gezien. We vallen weg tegen de achtergrond of zijn onzichtbaar omdat we net achter de dakstijl van een auto zitten. Waar gaat dit heen? Ik zal proberen het uit te leggen. Een goede kennis van me, die in het verleden bij mij een motoropleiding heeft gevolgd, ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Enkele jaren terug kwam hij voor een motoropleiding naar de academie. Ik heb hem in die drie weken leren kennen als een rustig en bijzonder evenwichtig persoon, die aan het eind van de opleiding zonder problemen slaagde. Kort geleden sloeg echter het noodlot toe. Nabij zijn woonplaats reed hij vol op een auto en werd daar- na zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd. Ik weet dat niemand zit te wachten op horrorverhalen, maar mis- schien dat we allemaal van dit verhaal kunnen leren. Ik ken nog niet alle feiten, maar het blijkt dat hij door een links afslaande tegenligger over het hoofd is gezien. Die draaide vlak voor hem een links van de weg gelegen tankstation op, waardoor hij dus kansloos was. Ik hoop van harte dat hij er weer hele- maal bovenop komt. Tijdens onze opleidingen besteden we aan genoemde situaties erg veel aandacht, omdat dit soort ongevallen vaak dodelijk zijn voor de motorrijder (M/V). Bij snelheden van 40 km/uur of hoger moet je veel geluk hebben. Wat kun je er tegen doen? Linksaf voorgesorteerde voertuigen die staan te wachten, geven al aan dat ze linksaf willen. Voor ons als motorrijder is het dan zaak om jezelf ervan te overtuigen dat de tegenligger je heeft gezien. Omdat je echter niet in het hoofd van de bestuurder kunt kijken, zou je dus wat met je snelheid en positie kunnen doen. Positieverplaatsing, dus beweging, trekt vaak al aandacht. Ook kun je zo tijd en ruimte creëren. Daarnaast kun je de situatie wellicht vertragend benaderen in plaats van gedachteloos je weg te vervolgen. Kijk in ieder geval naar de voorwielen en let op de stand. Zolang ze recht onder de auto staan, kan die in elk geval niet linksaf. Het wordt echter een ander verhaal als de tegenligger in beweging is. Ik geef studenten altijd mee om te let- ten op langzaam rijdende voertuigen en hun mogelijkheden om af te slaan. Zijn die er, dan is het zaak om de ver- schillende scenario’s af te wegen en je daarop voor te bereiden. Daarvoor heb je tijd en ruimte nodig. Die moet je zelf pakken, want het verkeer om je heen doet dat niet. Ik heb het hier al eens eerder gezegd: de persoon die jou voor je klep wil rijden, vertrekt op het moment dat jij ook vertrekt. Die moet jou dus gezien hebben om hem die kans te ontnemen. Komt het afslaan bij die tegenligger echter op als poepen en rijdt hij/zij zonder waarneembare vertraging een links gelegen benzinestation op, dan heb je echt vette pech. René van Bentheim is docent rijopleidingen Motor vakgroep van de Politie academie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM ONZICHTBAAR? GETEST IXS RS-300 SPORTHANDSCHOENEN SLIM PEDAAL VAN WUNDERLICH Het combineren van absolute veiligheid met een goed comfort en veel bewegingsvrijheid is altijd weer een huzarenstukje als het gaat om de ontwikkeling van een sportieve motorhandschoen, maar bij de IXS RS-300 is dat bijzonder goed geslaagd. De van geiten- (bovenmateriaal) en kangoeroeleer (palm zijde) gemaakte en uitstekend afgewerkte handschoen beschermt de knokkels met breukvast polyurethaan en andere kwetsbare plekken met een dubbele laag materiaal, een veiligheidsverbinding tussen pink en ring vinger, enzovoort. De lichte textiel voering voelt prima aan, er zijn nergens vervelende drukpunten merkbaar en de pasvorm is uit stekend. Prijs: € 119,95. n Info: www.motochic.nl Handig, voor de BMW F750/850GS levert Wunderlich nu een traploos in lengte verstel- baar schakelpedaal. Het van rollagers voorziene pedaal moet zorgen voor een soepele schakel voortgang, terwijl een klapmechanisme moet voorkomen dat het bij een val verbuigt of breekt. Ook met de schakelweg kan worden gevarieerd. Prijs: € 119,90. n Info: www.wunderlich.de -CHECK:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3