MotoPlus 24/2018
sleuteltip MOTOPLUS 105 AIRBOX EN LUCHTFILTER SLEUTELTIP / 9 / Een meer open luchtfilter met metaalgaas en geperst katoen als alternatief voor het origineel. / 11 / Zitten de slangklemmen goed? En zijn ze niet te vast aangedraaid? / 10 / Opgelet, bij de montage van een sportluchtfilter de motorafstelling controleren. / 12 / Belangrijk: zitten na montage van de airbox alle aan zuigbuizen op de goede plaats? market imitatiefilters / 6 / te koop. De filterende werking daarvan is doorgaans ook in orde, maar let wel goed op een juiste pas vorm, want daar kan het bij de goedkopere imitatiefilters weleens aan schorten. Voor de montage van het filter daarom altijd controleren of pasvorm / 7 / en afdich ting / 8 / volledig overeenkomen met het origineel. Er mag immers geen lucht langs de afdichting van het filter stromen. Let ook op een eventuele voorgeschreven inbouw richting. Wanneer je de afdichtende kant van het filter vooraf licht insmeert met een likje vet, weet je zeker dat de afdichting 100% is en er geen lucht langs kan. Oude luchtfilters kunnen sporen van olie bevatten, deze daarom niet bij het gewone afval gooien, maar afvoeren via de milieustraat van je gemeente. Zijn luchtfilter en airbox regelmatig met olie vervuild, dan is dat meestal het gevolg van oliedampen die bij een heet blok ontstaan en die via de carterontluchting naar de airbox worden geleid. Deze olienevel wordt daar weer door de motor aangezogen en uiteindelijk verbrand. Als de motor tip-top in orde is levert dit geen problemen op, maar bij versleten zuigerveren of zuigers kan de carterdruk te hoog worden en wordt er meer olie naar de filterkast geblazen. Ook een te hoog oliepeil is vaak de oorzaak van veel olie in de airbox. Een nat luchtfilter is voorzien van een uitwasbare schuimstof. Deze is dus vrij mak kelijk te reinigen en hoeft daarom niet elke keer vervangen te worden. Om ze te reinigen haal je normaliter eerst het schuimfilter zelf van de houder af. Vervolgens was je deze in een bakje met speciaal reinigingsmiddel, een soort koud-ontvetter die het schuim niet aantast. Na goed wassen en naspoelen knijp je het natte filter voorzichtig droog en laat je het rustig een dagje drogen. Omdat de reinigingsvloeistof agressief voor de huid kan zijn, is het verstandig rubber hand schoenen te dragen. De vloeistof zelf kun je vaak meerdere keren gebruiken om filters in te wassen; daarna voer je ook dit af via de milieustraat. Vervolgens behandel je het schone en gedroogde filter met een speciale luchtfil terolie, die mooi gelijkmatig over het filter verdeeld en ingemasseerd moet worden en blijft kleven in het filter. Gebruik hiervoor geen reguliere motorolie, die zal langzaam maar zeker uitzakken. Het filter dus goed doordrenken met olie en de overtollige olie voorzichtig uitknijpen. Te veel olie beperkt namelijk de luchtdoorstroming. Te weinig olie zorgt ervoor dat niet al het vuil blijft hangen in het filter. Het natte filter doet namelijk zijn werk zolang de filterolie het vuil aan zich kan binden. Ook als je motor lang stil heeft gestaan is het dus raadzaam een nat filter eerst even te wassen en opnieuw in te vetten. Bij het terugplaatsen van het luchtfilter altijd op de juiste richting en een goede afdichting letten. Indien het schuimfilter gescheurd of uitgelubberd is, deze direct vervangen. Ook hiervoor bestaan veel aftermarket alternatieven, zoals de wereld beroemde en van Nederlandse bodem afkomstige Twin Air-filters. Veel motoren zijn ook uitgerust met een separate stationair-luchtregeling met aparte slangen en aanzuigkanalen, die bij stationaire toerentallen en deceleratie het mengsel aanpast om schone uitlaat gassen te garanderen. In dat geval is er (bijvoorbeeld bij diverse Honda V-twins) naast het hoofdluchtfilter nog een tweede luchtfilter aanwezig, dat je uit onderhouds oogpunt niet moet vergeten. Bij een Honda NTV zit dit verstopt onder de airbox, die daarom voor onderhoud eveneens gedemon teerd moet worden. Als alternatief voor de standaard lucht filters zijn er ook nog de zogenaamde K&N filters / 9 / . Deze merknaam is al bijna een soortnaam geworden voor luchtfilters met zeer fijn metalen gaas en katoen-weef sel. Deze hebben een bijna onbegrensde levensduur. Voor het reinigen blaas je eerst met een compressor het grove vuil eraf, vervolgens behandel je deze filters met een speciaal reinigingsmiddel. Na het drogen behandel je het, net als bij een nat filter, weer met een speciale luchtfilterolie. De investering in een dergelijk duurzaam filter is vooral interessant wanneer het originele luchtfilter relatief prijzig is. Omdat zo’n filter, net als race- en sport luchtfilters / 10 / die vaak zonder airbox direct op de carburateurs worden gemon teerd, de luchtdoorlaat flink verhoogt, moet de afstelling van de carburateurs worden gecontroleerd en eventueel worden aange past. Omdat er meer lucht door kan, zal er ook meer benzine moeten worden bijge mengd, bijvoorbeeld door grotere sproeiers of een andere mapping. Anders kunnen de gehoopte verbeterde prestaties juist in het tegenovergestelde resulteren. Bovendien kunnen ook de verbrandingstemperaturen sterk stijgen, wat een extra belasting van de aandrijving betekent. Zeker bij motoren met een wat magere sproeierbezetting kan oververhitting dan zelfs op een kapitale motorschade uitlopen! Voor je een dergelijk luchtfilter aanschaft, doe je er dus goed aan om even te onderzoeken of zo’n filter, en zo ja welk type, voor jouw motor geschikt is, en of er extra maatregelen nodig zijn. Bij het vervangen worden niet alleen het luchtfilter zelf maar ook de airbox en bijbe horende slangen gecontroleerd. Aan de bin nenzijde van het luchtfilterhuis, die je met een licht in olie gedrenkte doek reinigt, mag zich geen stof, olie of vocht bevinden. Uiter aard mogen er geen scheuren in de airbox zitten en eventuele pakkingen moet goed op hun plaats zitten. Minstens zo belangrijk is de controle van alle slangen en aanzuig kanalen, die mogen niet beschadigd en/of poreus zijn. Bovendien controleer je iedere slangklem / 11 / afzonderlijk, met name die tussen de cilinderkop en carburateur of gasklephuis. Zijn deze slangen nog netjes en niet gescheurd of poreus? En zitten de slangklemmen nog goed en zijn ze goed vastgedraaid? Let op: draai de klemmen ook weer niet te vast, want juist daarvan kunnen de rubbers stuk gaan en kan er valse lucht aangezogen worden door de scheuren. Daar door wordt het mengsel te arm waardoor de motor niet optimaal draait en ook stationair niet mooi wil lopen. Bij grotere onderhouds werkzaamheden met betrekking tot het blok (bijvoorbeeld controleren van de klepspeling of demontage van de carburateurs) is het vaak ook noodzakelijk dat de airbox wordt verwijderd. Let er bij de opbouw dan goed op dat de aanzuigbuizen / 12 / weer goed op de carburateurs of gasklephuizen zitten geschoven. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3