MotoPlus 24/2018

test + techniek MOTOPLUS 101  De schaapjes op de achter­ grond staan in ieder geval op het droge. Dat kun je niet altijd zeggen van de binnenzijde van de zadel­ tassen. 9.990 km Modeljaar: 2018 Begin test: juni 2018 Laatste melding: een van onze sportievere rijders meldt: met de Harley kom je altijd opgewekt op je bestemming aan. Met name als je de snelweg neemt. Op de planning: tot alle bestelde accessoires binnen zijn, is het vooral rijden, rijden, rijden. Harley-Davidson Softail Heritage Classic 114 Dat ze bij Harley-Davidson geen sport­ motoren maken, is gevoeglijk bekend. Des te verrassender dus dat een van onze sportievere redacteuren en erkend kilo­ metervreter het zo goed met deze Ameri- kaan kan vinden. Tot zo’n 150 km/uur gaat de Harley zonder pendelen vooruit en door de combinatie van een ruime tankinhoud en een gunstig benzineverbruik hoef je ook nog eens niet snel te tanken. Zo kom je dus sneller dan met menige sport­ machine op de plaats van bestemming aan. Ook het zitcomfort weet veel testrijders te bekoren. Die zijn dan weer minder enthousi- ast over de zadeltassen, die na een bui vaak niet meer droog zijn van binnen. De tankoverloop was verstopt, de hoog geplaatste uitlaat bemoeilijkt het meenemen van bagage. 15.170 km Modeljaar: 2018 Begin test: april 2018 Laatste melding: logboek- notitie van een van onze oudere testrijders: noem me te oud, maar voor mij is de KTM te luid. Hij rijdt inderdaad als een fiets, maar dan met vermogen. Op de planning: 15.000-beurt. Hopelijk is dan het ‘Konstantfahr­ ruckeln’ verdwenen. KTM 790 Duke De dik 15.000 kilometers die we in het eerste half jaar draaiden, maken één ding goed duidelijk: de lichte tweecilinder Duke is enorm geliefd en wordt ook op langere ritten vaak meegenomen. Het levendige motorkarakter en de speelse handling vallen blijkbaar in de smaak. Net als alle andere KTM’s zit de fast-forward-modus ook de 790 Duke in het bloed. Bij gematigde snelheden heeft de Oostenrijker echter wel last van het zogeheten ‘Konstantfahrruckeln’, een wat rukkerig rijgedrag, dat zich de ene keer wat nadrukkelijker manifes- teert dan de andere keer. Opmerkelijk genoeg deed het verschijnsel zich dan weer niet voor tijdens de grote Alpenmasters-test (zie MotoPlus 16, 17 en 18 van 2018), waar ook deze KTM aan deelnam. Maar misschien lag het tempo daar wel wat hoger. De verstopping van de tankoverloop is inmiddels opgelost. In het logboek wordt verder de verlichting geprezen en vragen testrijders zich af waarom KTM deze machine niet veel eerder op de markt heeft gebracht. 100.000 km Aprilia Shiver 900 BMW G310R Honda Fireblade Honda GoldWing 1800 Triumph Thruxton R Kilometerstand 16.600 km 29.637 km 37.923 km 27.800 km 46.600 Modeljaar 2018 2017 2017 2018 2016 Begin test mei 2018 mei 2017 maart 2017 april 2018 april 2016 Laatste melding Het balhoofdlager leek versleten, maar licht losdraaien bracht al verbetering. Houden we in de gaten. Wat rammelend geluid bij gas geven. Goede duo­ mogelijkheden. Banden vervangen: Pirelli Diablo Rosso III. 36.000-beurt achter de rug. Geen bijzonder­ heden, wel verse rem­ vloeistof. Sommigen zweren bij de zadelverwarming, anderen vinden het zadel op den duur niet zo com- fortabel. Ook de Thruxton wordt vanwege het wisselende drukpunt van de rem door de Britten onder- zocht. We wachten nog op het antwoord. Op de planning De tussenbalans. Het aanbod aan accessoires is overzichtelijk. De 30.000-beurt en een terugroepactie voor de zijstandaard. Het ramme- lende geluid bleek afkom- stig van de valbeugel, een accessoire. De tussenbalans zit er op (zie MotoPlus 19/2018), lekker verder rijden dus! De 24.000-beurt kostte € 1.162,91. Naast olie, bou- gies, luchtfilter en rem- blokken kreeg de Honda ook nieuwe banden (niet bij de prijs inbegrepen). De 48.000-beurt komt er aan, later dan de af- sluitende meting. Zodra de 50.000 kilometer er op zit, wordt de Triumph gedemonteerd. * In de komende edities van MotoPlus kun je de eindverslagen verwachten van de inmiddels afgeronde duurtesten van de Ducati Multistrada 950 en Yamaha YZF-R1. De andere duurtestmotoren*

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3