MotoPlus 24/2018
100 MOTOPLUS test + techniek DUURTEST UPDATE TESTPARK km 50000 49000 48000 47000 46000 45000 44000 43000 42000 41000 40000 39000 38000 37000 36000 35000 34000 33000 32000 31000 30000 29000 28000 27000 26000 25000 24000 23000 22000 21000 20000 19000 18000 17000 16000 15000 14000 13000 12000 11000 10000 9000 8000 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 Bij een gemoedelijk gangetje in het spits verkeer produceerde het blok opeens een ratelend geluid. Nog geen twee tellen later stond de Triumph stil. 19.680 km Modeljaar: 2018 Begin test: mei 2018 Laatste melding: de motor heeft ons laten staan en moest worden afgesleept. Nuchterder kan de conclu- sie niet zijn. Op de planning: volledig opnieuw beginnen met de Street Triple, aangezien reparatie de moeite niet waard is. Triumph Street Triple RS Triumph had al geen geluk en toen kwam de pechduivel ook nog om de hoek kijken. Ziehier het lot van de Britse machines in onze duurteststal in een notendop. Naast de eerdere problemen met de Thruxton is ook de Street Triple door pech overvallen. Een afgebroken klep heeft onze duurtest abrupt stilgelegd. Of en hoe we verder kunnen, moeten we nog bekijken. Duurtestmachines zien veel van de wereld, want wie in een zo kort mogelijk tijdsbestek 50.000 kilometer af wil leg- gen, ontkomt er niet aan om af en toe het land te verlaten. Zo zag de Street Triple RS in slechts zeven maanden tijd al meer dan tien landen. Toch was er ook ruim voldoende tijd voor nor- maal alledaags gebruik van de Brit. ’s Morgens naar de redactie en ’s avonds weer naar huis. Uitgerekend tijdens zo’n ritje ging het mis met de Triumph. Meezwemmend in het spitsverkeer op de snelweg met een gangetje van 80 à 90 km/uur en een bijbehorend gematigd toerental, produceerde de Street Triple ineens een kort ratelend geluid. Alleen door het bliksemsnel intrekken van de koppeling kon ternauwernood een blok- kerend achterwiel worden voorkomen, het blok bleek vastgelopen. Onder toe- zicht van onze testredactie is het blok vervolgens bij de Triumph-importeur door een uit Engeland afgereisde dele- gatie gedemonteerd. De oorzaak van de vastloper was snel gevonden: de rechter inlaatklep van de middelste cilinder was afgebroken, de klepschotel was vervolgens in de verbrandingsruimte terechtgekomen, die daarbij – naast de bijbehorende zuiger – flink beschadigd raakte. Omdat de zuiger niet in loopbus- sen draait maar direct in het aluminium, kon de volledige cilinderbank worden afgeschreven. Na de demontage zijn de bewuste onderdelen mee naar Engeland genomen voor verder onderzoek. We wachten nog op het resultaat daarvan en op een officiële verklaring voor het afbreken van de klep. Donkere wolken aan de horizon. Op het moment dat deze foto werd genomen, liep de Street Triple nog als een zonnetje.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3