MotoPlus 2018/20

sport MOTOPLUS 93  Race 2 1. Rea; 2. Forés; 3. Melandri; 4.  Chaz Davies (GB), Ducati; 5.  Sykes; 6. Lowes; 7. Razgatlio­ glu; 8. Savadori; 9. Van der Mark; 10.  Jake Gagne (USA), Honda; 11. Baz; 12. Leandro Mercado (ARG), Kawasaki; 13. Román Ramos (E), Kawasaki; 14. Ruiu; DNF Scheib. Race 1 1. Jonathan Rea (GB), Kawasaki; 2. Marco Melandri (I), Ducati; 3. Toprak Razgatlioglu (TUR), Kawasaki; 4. Xavi Forés (E), Ducati; 5. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 6. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 7. Alex Lowes (GB), Yamaha; 8. Michael van der Mark (NL), Yamaha; 9. Loris Baz (F), BMW; 10. Leon Camier (GB), Honda; 11. Florian Marino (F), Honda; 12. Román Ramos (E), Kawasaki; 13. Maximilian Scheib (CHI), MV Agusta; 14. Gabriele Ruiu (I), Suzuki; DNF Lorenzo Savadori (I), Aprilia. 1. Jules Cluzel (F), Yamaha; 2. Sandro Cortese (D), Yamaha; 3. Lucas Mahias (F), Yamaha; 4. Thomas Gradin­ ger (AU), Yamaha; 5. Corentin Perolari (F), Yamaha; 6.  Randy Krummenacher (CH), Yamaha; 7. Kyle Smith (GB), Honda; 8. Hikari Okubo (J), Kawasaki; 9. Hector Barbera (E), Kawasaki; 10. Loris Cresson (B), Yamaha; 11. Ayrton Badovini (I), MV Agusta; 12. Luke Stapleford (GB), Triumph; 13. Hannes Soomer (EST), Honda; 14. Christian Stange (D), Kawasaki; 15. Peter Sebestyen (HON), Kawasaki. UITSLAGEN WK SBK SAN JUAN, ARGENTINIË WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 189 punten; 2. Jules Cluzel, 183; 3. Randy Krummenacher, 150. WK SUPERSPORT WK Tussenstand: 1. Jonathan Rea, 520 punten; 2. Chaz Davies, 348; 3. Michael van der Mark, 324. ceerde zich als elfde. Jonathan Rea klokte in die Superpole de tweede tijd, maar hij had slechts één bocht nodig om in de eerste race polesitter Marco Melandri aan de kant te zetten. Na de eerste doorkomst kwam Rea een halve seconde voor de Italiaan voorbij start-finish. Na zo’n zes ronden begon het licht te druppelen, maar aan de streep hield Rea ruim negen seconden over op Melandri, de ruimste marge sinds hij vorig jaar in Magny-Cours met zestien seconden voor- sprong zijn derde titel veiligstelde. San Juan Villicum werd zo voor Rea het achttiende circuit waar hij een WSB-race won. Daarmee evenaarde hij Troy Bayliss. Voor Kawa­ saki was de vierde constructeurstitel op rij belangrijker. Ver achter Rea en Melandri was de race het aanzien nog enigszins waard van­ wege de strijd om de derde plaats. Tom Sykes kon Eugene Laverty niet van zich af houden, maar de Ier moest op zijn beurt ook plaats- maken voor de verrassende Toprak Razgat- lioglu en, in de voorlaatste ronde, ook voor Xavi Forés. Voor Razgatlioglu was het zijn tweede WSB-podium. Van der Mark kwam als achtste onder de vlag door, ruim een seconde achter zijn door gripproblemen eveneens tegenvallende teamgenoot Alex Lowes. “Het was een heel moeilijke race”, vond Van der Mark ook na vier eerdere podiums in vijf races. “De hele dag verliep al moeizaam. Elfde op de grid was ook niet echt ideaal, en omdat de baan zo glad was met maar één ideale lijn, wist ik al wel dat het zwaar zou worden. We hadden weer wat veranderd aan de motor en mijn start was oké, maar ik had wat pech in de eerste bochten en het was echt een chaos in die eerste ronden. Na een paar ronden kreeg ik schakelproblemen en dat kostte me ook flink wat tijd. Toen ik wat jongens passeerde, kwam ik alleen te rijden en was mijn pace oké in de tweede helft van de race. Dit is niet het resultaat waar we op hadden gehoopt, maar dit kan gebeuren als je als elfde start.” Op zaterdagavond zorgde een enorme hoosbui voor lekkage in de pitboxen en voor aanzienlijke schade bij veel teams, maar de zon scheen weer voor aanvang van de tweede race. Rea had geen last van de zware regen op zaterdag, maar wel van een virus dat hij opliep in Argentinië. Deson- danks was Rea weer met stip de snelste. Vanaf de derde startrij stoof Rea weer naar voren en na drie ronden joeg hij al op kopstarter Forés. Met nog dertien ronden te rijden attaqueerde Rea met succes Forés en daarna kwam zijn zestiende seizoenszege niet meer in gevaar. “Ik heb een groot deel van de nacht boven de wc gehangen”, vertel- de de bleke Rea. “Gelukkig heb ik gedurende de race alles binnen kunnen houden, maar goed voel ik me zeker niet. Maar tien keer op rij winnen... dat is niet normaal.” Forés pakte een voortreffelijke tweede plaats voor Marco Melandri, die na een foutje vanaf de achtste plaats naar voren kwam. Chaz Davies, in de eerste race gecrasht in de strijd om de derde plaats, liep weer uit op Michael van der Mark. Na een goede start kreeg de Rotterdammer een pittig momentje te verwerken toen Rea hem passeerde. Van der Mark, vierde na de start, worstelde vanaf het begin met zijn machine, zakte terug naar de achtste plaats en verloor daarna nog twee plekken. Red Bull Honda-rijder Jake Gagne kon hij nog terugpakken. Van der Marks negende plaats, drie plaatsen achter Lowes, was zijn slechtste finish sinds de eerste race van het jaar in Australië. In Argentinië presenteerde World SBK Executive Director Daniel Carrera opmerkelijke aanpassingen aan het wed­ strijdschema vanaf volgend jaar. De race op zaterdag blijft gehandhaafd, maar op zondagochtend zal een sprintrace een derde wedstrijd voorafgaan. “De belangrijkste reden achter deze verandering is dat we onze toeschouwers het best mogelijke pakket willen bieden”, verduidelijkte Carrera. “Het bleek dat veel toeschouwers op zondag – ver- geleken met het oude format met twee races op zondag – nu actie misten van de belang- rijkste klasse. We moeten de puntjes nog op de i zetten, met tijdschema’s, en ook kijken hoe we de sprintrace gaan belonen en hoe we de grid gaan formeren voor die derde race.” Momenteel lijkt het erop dat de top 10 in de sprintrace ook WK-punten verdient, terwijl ook in die korte wedstrijd de startopstelling voor de slotrace (deels) bepaald zal worden. Kervin Bos, teammanager van het Red Bull Honda World Superbike Team, steunt de plannen. “Het is allemaal in overleg gegaan met de teams en natuurlijk wil niet iedereen hetzelfde, maar dit is een goede tussenweg”, oordeelde Bos. “Ik zie het als positief, want het is gewoon beter voor de toeschouwers. Het zal de hegemonie van Rea niet ver­ anderen, maar het is een maatregel om het publiek binnen te laten komen. Voor ons maakt het technisch niets uit, omdat de overall tracktijd vrijwel hetzelfde is als nu. Het kost ons daardoor ook geen extra blok- ken.” Ook het feit dat de coureurs een extra race rijden, zorgt niet voor een aanvullende financiële beloning. “Alle teams hebben afgesproken dat daar geen bonussen over worden betaald. Dat is een ‘gentlemen’s agreement’.” Voor het Red Bull Honda-team verliep het Argentijnse weekend overigens weer teleurstellend. Leon Camier en Jake Gagne kwamen beiden tot één tiende plaats.   < Michael van der Mark vocht met rijders die hij normaliter ver achter zich laat. Jake Gagne (45) en Loris Baz zaten op zaterdag bij hem in de buurt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3