MotoPlus 2018/20

sport MOTOPLUS 91  GRAND PRIX VAN THAILAND, BURIRAM SPORT ■■ Michelin bracht één extra medium compound achterband mee naar Buriram. Bovendien waren de karkassen van de aangeboden banden harder dan tijdens de test in februari. Toen bleek dat geen enkele band een volledige raceafstand zou kunnen voltooien. De hardere banden, gebaseerd op de Red Bull Ring-banden, zorgden ervoor dat ook Dani Pedrosa’s snelste tijd van de test niet werd geëvenaard. Voor de race adviseerde Piero Taramasso van Michelin alle rijders de harde compound achterband. “We trekken geen band terug, want met de softe of medium band kun je ook de race uitrijden, maar zul je aan het eind seconden verliezen”, legde Taramasso uit. “De asfalttemperatuur is hoger en er is minder grip dan tijdens de test.” Michelin moest vóór aanvang van het seizoen meedelen welke banden de rijders zouden krijgen in oktober. “Nu zouden we een andere keus maken. Vorig jaar rond deze tijd waren de temperaturen lager en was het het regenseizoen. De S en M waren toen goed geweest voor de lagere temperaturen en de H alleen voor de hele hoge temperaturen en minder grip.” In de race koos alleen Aprilia’s Aleix Espargaró voor een softe achterband. De goede keuze, volgens de Spanjaard. Hij finishte als dertiende. ■■ Na elf seizoenen in de Grands Prix maakt Scott Redding de overstap naar het Britse Superbike- kampioenschap. Met het Be Wiser Ducati- team van Paul Bird krijgt Redding de beschikking over een Panigale V4 met fabriekssteun. Birds huidige rijders Shane Byrne – met het team de afgelopen twee seizoenen kampioen – en Glenn Irwin vertrekken. Bird en Redding kennen elkaar al sinds 2001, toen de jonge Redding met steun van Bird op een pocketbike racete. Teambaas Bird ziet Redding inmiddels als één van de kandidaten voor de BSB-titel. Een terugkeer naar de MotoGP verwacht de nog maar 25-jarige Redding niet. “Als invaller misschien”, aldus de man die in 2008 met 15 jaar en 170 dagen in Donington de jongste GP- winnaar ooit werd. “Kijk naar Karel Abraham, die is er al jaren bij. Misschien is het zijn hobby, maar voor mij is het mijn werk. Ik betaal niet voor mijn plaats.” Met het Dynavolt Team was Redding dicht bij een terugkeer naar de Moto2, maar het team koos voor Tom Lüthi. Bij Aprilia maakte Redding zichzelf ongewenst als testrijder door na een zeer teleurstellende Oostenrijkse Grand Prix te ver­ klaren dat hij ‘shit’ niet kon laten glanzen. ■■ Twee voormalige Grand Prix-coureurs zijn bevestigd voor de MotoE World Cup die volgend jaar in Jerez, Le Mans, op de Sachsenring, de Red Bull Ring en Misano zal worden verreden. De 37-jarige Randy de Puniet vertegenwoordigt het LCR Team, waarmee hij van 2008 tot en met 2010 uitkwam in de MotoGP. Nico Terol keert terug naar het Angel Nieto Team (voorheen Aspar) waarmee hij in 2011 de laatste 125 cc-wereldkampioen werd. De nu 30-jarige Spanjaard werkt momenteel voor het team in het Junior Wereldkampioenschap. PITSTOP Moto3 1. Fabio Di Giannantonio (I), Honda; 2. Lorenzo Dalla Porta (I), Honda; 3. Dennis Foggia (I), KTM; 4.  Jorge Martin (E), Honda; 5. Gabriel Rodrigo (ARG), KTM; 6. Vicente Perez (E), KTM; 7. Nicolo Bulega (I), KTM; 8. Marcos Ramirez (E), KTM; 9.  Somkiat Chantra (THA), Honda; 10. Jakub Kornfeil (CZ), KTM; 11.  Andrea Migno (I), KTM; 12. Kaito Toba (J), Honda; 13. Philipp Oettl (D), KTM; 14. Tony Arbo­ lino (I), Honda; 15. Adam Norrodin (MAL), Honda. Moto2 1. Francesco Bagnaia (I), Kalex; 2. Luca Marini (I), Kalex; 3. Miguel Oliveira (POR), KTM; 4. Brad Binder (RSA), KTM; 5. Fabio Quartararo (F), Speed Up; 6. Mattia Pasini (I), Kalex; 7. Iker Lecuona (E), KTM; 8. Tetsuta Nagashima (J), Kalex; 9. Andrea Locatelli (I), Kalex; 10. Simone Corsi (I), Kalex; 11. Xavi Vierge (E), Kalex; 12. Remy Gardner (AUS), Tech 3; 13. Joe Roberts (USA), NTS; 14. Bo Bendsneyder (NL), Tech 3; 15. Niki Tuuli (FIN), Kalex. WK Tussenstand: 1. Jorge Martin, 204 punten; 2. Marco Bezzecchi, 178; 3. Fabio Di Giannantonio, 175. WK Tussenstand: 1. Francesco Bagnaia, 259 punten; 2. Miguel Oliveira, 231; 3. Brad Binder, 157. UITSLAGEN GP WEGRACE BURIRAM, THAILAND MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 3. Maverick Viñales (E), Yamaha; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Johann Zarco (F), Yamaha; 6. Alex Rins (E), Suzuki; 7. Cal Crutchlow (GB), Honda; 8.  Alvaro Bautista (E), Ducati; 9. Danilo Petrucci (I), Ducati; 10. Jack Miller (AUS), Ducati; 11. Andrea Iannone (I), Suzuki; 12. Hafizh Syahrin (MAL), Yamaha; 13. Aleix Espargaró (E), Aprilia; 14. Franco Morbidelli (I), Honda; 15.  Bradley Smith (GB), KTM. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 271 punten; 2. Andrea Dovizioso, 194; 3. Valentino Rossi, 172. slecht en het lukte om de achterband goed te laten werken”, vertelde Rossi. “Na Aragon veranderden we iets, maar het verschil is marginaal. Misschien is het ‘huwelijk’ tussen de motor, het circuit en de band hier beter. We hebben geprobeerd om de balans te ver­ beteren om meer grip te vinden.” Een aanpassing aan de elektronica bleek desondanks een onverwacht voordeel op het vlak van acceleratie op te leveren. “Die aan­ passing leek op papier weinig beter”, was ook Rossi verrast. “Het is iets wat uit de nieuwe groep mensen (met specialist Michele Gadda en Japanse technici, red.) komt en het lijkt dus dat Yamaha er meer moeite voor doet en dat is wat we nodig hebben om de strijd aan te gaan met Honda en Ducati. Die zijn tegenwoordig overal snel.” In de race kwam hij tekort, gaf Rossi toe. ”Maar nog altijd was het veel beter dan de laatste drie, vier races. We waren het hele weekend competitief, maar nog niet sterk genoeg. Nu moeten we afwachten of datgene wat we hier vonden ook daadwerkelijk op Motegi werkt.” Op Motegi, eigendom van Honda, zou Marc Marquez zijn zevende wereldtitel kunnen behalen als hij een marge van 75 punten overhoudt op Andrea Dovizioso. Vorig jaar vochten de twee een episch duel uit op het natte circuit. In de laatste bocht viel de beslissing toen uit in het voordeel van de Ducati-coureur. Geheel zeker van zijn zaak is Marquez dan ook nog niet. “Dan moeten we ons op sommige vlakken nog wel verbeteren, want Dovi is ook daar erg sterk. We ver­ loren hier op acceleratie ten opzichte van de Ducati’s en ook op de Yamaha’s. En de Ducati is nu ook snel in de bochten.”   < “Hij had het ook verdiend”, zei Marquez later over Dovizioso. Met een golfkarretje werd de top 3 naar het podium gebracht.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3