MotoPlus 2018/20
90 MOTOPLUS sport te laat was. Ik hoopte dat hij net als ik wijd zou gaan, maar dat gebeurde niet.” Somberen over een weer met vijf punten gegroeide achterstand deed Dovizioso echter niet. “De kans op de titel is bijna verkeken, maar daar denken wij ook niet aan. Wij wer ken al aan de ontwikkeling van de machine voor volgend jaar en daarom ben ik blij dat we nog vier races hebben om ons verder te verbeteren als we volgend jaar mee willen doen voor de titel.” Daarom kijkt Dovizioso ook naar Marquez en diens Honda. “Je kunt de Ducati niet rijden zoals Marc op de Honda doet. En ik kan de Honda niet rijden zoals Marc doet. De manier waarop hij de remzone in gaat, is totaal het tegenovergestelde van mij. Ik bestudeer zijn manier en probeer een soort mix te vinden om te verbeteren. Maar stijl en karakteristiek zijn heel anders.” Geheel tegen de verwachting in presteerden de Yamaha-fabrieksrijders Maverick Viñales en Valentino Rossi zeer sterk. De eerste vrije training sloten zij af als eerste en tweede en ook in de kwalificatie en warm-up zaten de twee voorin. Twee weken nadat hij in Aragon nog had gezegd zichzelf niet voor de gek te willen houden door te denken aan overwinningen, finishte Viñales op 0,27 als derde – dichter achter de winnaar finishte hij dit jaar nog niet. Daarvoor moest hij in de race eerst afrekenen met de even eens sterke Johann Zarco en Cal Crutchlow en stuitte hij de opmars van de aandringende Alex Rins. Dat de vlak achter hem rijdende Dani Pedrosa crashte gaf Viñales even rust, en zeven ronden voor het einde passeerde hij teammaat Rossi. Hoewel blij met zijn eerste podium sinds de Duitse Grand Prix, bleef Viñales enigszins sceptisch. Voor de Italiaan se tv had hij laten weten zich de afgelopen periode regelmatig alleen te hebben gevoeld binnen het Yamaha-team. Dat het team nu naar hem had geluisterd, had hem een ster kere M1 gegeven, vond de Spanjaard. “Eerlijk gezegd is het erg moeilijk om zo te rijden, zo up en down. Je hebt nooit genoeg vertrou wen. Deze race was anders. Ik kon aanvallen tot in de laatste ronden, maar we hebben een beter gevoel nodig. Vijf, zes races geleden kon ik nog niet eens op minder dan tien seconden van de winnaar finishen. Nu ben ik tevreden, maar ik heb geen enkele verwach ting voor de volgende race.” Michelin bracht andere banden mee naar Buriram dan tijdens de test; een voordeel, meende Viñales. “Dat heeft ons erg geholpen. We moeten dus afwachten in Japan of het de band was of de dingen die we hebben veranderd. In Aragon was ik niet goed onder hellingshoek, terwijl het hier ons sterke punt was. Het voelde prettig om weer eens op een Yamaha-manier te kunnen rijden.” En hij mocht dan dicht bij Marquez en Dovi zioso zitten, een kans op de zege had hij niet gehad, schatte Viñales in. “Want ik verloor te veel met acceleratie en nog eens 200 meter later remmen kon niet. Ik wilde vooral mijn podiumplaats verdedigen.” Een hoofdrol spelen gedurende het weekend was niet iets wat Rossi zich vooraf had voor gesteld na een moeizame test in februari, waar hij slechts een twaalfde tijd klokte. Nu finishte hij op 1,5 seconde van de winnaar als vierde. “Al op de eerste dag was het niet De Moto3-race leek vooraf al veel spektakel te beloven – en exact dat gebeurde. Fabio Di Giannantonio, volgend jaar te zien op een Speed Up in de Moto2-klasse, bleek de bes te in een hectische wedstrijd die tot in de laatste bocht bol stond van de dramatiek. ‘DiGia’ (#21) reed vanaf de negende start plaats een ijzersterke wedstrijd, waarin hij ondanks het vele duw- en trekwerk steeds het overzicht behield. In de laatste ronde passeerde hij Lorenzo Dalla Porta (#48) en de nummer 3 in de tussenstand gaf daarna de winst niet meer uit handen. Achter Dalla Porta reed Dennis Foggia (#10), gestart als 25e, naar zijn eerste podium. Het leek erop dat polesitter Marco Bezzecchi (#12) de derde plaats zou veroveren, maar in de verraderlijke laatste bocht werd hij van zijn machine gereden door Enea Bastianini. Dat was een cadeautje voor de als dertiende gestarte WK-leider Jorge Martin. Die werd in Thailand geplaagd door ontstoken zenuwen in zijn linkerhand waardoor hij de koppeling maar met moeite kon bedienen. In de race reed hij met een aangepaste hand schoen. Na de start verloor hij nog eens vier plekken en later tikte hij Kazuki Masaki uit de race, reden voor de wedstrijdleiding om het voorval nader te bestuderen. Bovendien werd Martin gewaarschuwd vanwege het overtreden van de ‘track limits’; de Honda- coureur kwam letterlijk en figuurlijk echter ongeschonden uit de strijd. Na het weinig overtuigende begin vocht Martin zich naar voren en eiste in de massale kopgroep bru taal zijn plek op. Toen Bastianini landgenoot Bezzecchi onderuit kegelde, zat Martin op de eerste rang en schoof door naar een onverwachte vierde plaats. Daardoor leidt hij nu het kampioenschap met 26 punten voorsprong op de onfortuinlijke Bezzecchi. Di Giannantonio naderde Bezzecchi dankzij zijn tweede seizoenszege tot op drie punten. MOTO3: ‘DIGIA’ WINT WEER Marquez wint de sprint uit de laatste bocht voor Dovizioso en Viñales. De als vierde gestarte Yamaha-coureur scoorde zijn eerste podium sinds Duitsland. Voor het eerst sinds de race in Jerez in mei finishte Johann Zarco weer eens in de top 5 – als derde Yamaha. Desondanks wacht men bij het merk nog op de eerste seizoenszege.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3