MotoPlus 2018/20
sport MOTOPLUS 89 ■■ Op de zaterdag was voor Jorge Lorenzo de Grand Prix van Thailand al voorbij. De Ducati- coureur vloog in de tweede vrije training bij het ingaan van een bocht met een highsider van zijn machine. Later kwam de bevestiging van Ducati-zijde dat een niet nader omschreven ‘technisch probleem’ de oorzaak was. “Het had slechter kunnen aflopen”, vond Lorenzo zelf. “Eerst maakte ik me een beetje zorgen dat het mijn eigen fout was, misschien dat ik door mijn blessure van Aragon (grote teen uit de kom en gebroken teen, red.) zelf de crash veroorzaakte.” Lorenzo trok zich terug vanwege een haarscheur- tje in zijn linkerpols en een zwaarder geblesseerde rechtervoet. Voorafgaand aan het raceweekend kwam Lorenzo nog terug op zijn highsider na de start in Aragon. Hij bleef bij zijn verhaal dat hij door Marc Marquez geblokkeerd was. Marquez belde Lorenzo daags na de race. “Ik waardeer het dat hij me gebeld heeft, maar het was een privé- gesprek en daarom zeg ik er niets over”, aldus Lorenzo. Ook Marquez wilde er weinig over kwijt. “Ik wilde weten hoe het met hem was”, legde de wereldkampioen uit. “Ik heb mijn mening over wat er gebeurde, hij vindt het zijne. Het was een race- incident in de eerste bocht. Meer niet.” ■■ Andrea Iannone’s derde plaats in Aragon betekent dat Suzuki voor 2019 haar testvoorde- len en motorische voordelen verliest. Alex Rins verwacht niet dat het schrappen van extra testen, motorische doorontwikkeling en twee extra blokken voor volgend jaar veel gevolgen heeft. “Het maakt voor ons niets uit”, meent Rins. “Suzuki zette in Assen al de volgende stap voor volgend jaar en er wordt nu nog steeds gewerkt in Japan.” Zijn crewchief Juan Manuel Cazeux heeft diezelfde verwachting. “Zoals de kalender in elkaar zit, hebben we heel weinig voordelen gehad van de ‘concessions’”, aldus de Argentijn. “Het is erg lastig om extra testen in te plannen. Het enige voordeel is dat je tijdens het seizoen de mogelijkheid hebt om een verkeerde motorische keuze te herstellen. Vorig jaar hebben we een fout gemaakt, komend jaar zullen we iets voorzichtiger zijn.” Volgens Cazeux heeft de Suzuki voor 2019 ‘meer snelheid én topsnelheid’ nodig voor Rins en nieuweling Joan Mir. ■■ Valentino Rossi testte op vrijdagmiddag een stroomlijn met een soort dubbeldeks vleugel en een bijzondere open vorm aan de voorzijde. Het was voor Rossi zijn enige aero-update die volgens het reglement is toegestaan. “Normaal zou het wheelies meer tegen moeten gaan, maar ik weet niet of we er mee verder gaan, want ik voelde weinig verschil”, gaf Rossi aan. Maverick Viñales vertrouwde op de ‘oude’ stroomlijn, en ook Rossi liet het nieuwe ontwerp na de tweede vrije training liggen. PITSTOP GP – in Aragon, kennen Marquez en Dovizioso elkaar inmiddels goed. “Ik probeer alles tot de laatste meter te geven en Dovi ook. Maar onze stijlen en motoren zijn heel anders en we hebben beide andere sterke punten”, meende Marquez. “Daardoor vinden we steeds manieren om elkaar te passeren. Mijn streven is om meer in de Dovi-stijl te rijden: vloeiend, een klein beetje hellingshoek en dan accelereren. Maar op dit moment lukt me dat nog niet.” Dovizioso beoordeelde zijn vijfde podium op rij als ‘iets beter dan verwacht’. Dat hij voorafgaand aan het weekend al werd gezien als een favoriet, was volgens Dovizioso gebaseerd op onjuistheden. “Wie zegt dat dit circuit heel erg op de Red Bull Ring lijkt en denkt dat het een Ducati-circuit is, snapt niet veel van deze baan. Ik heb niet veel Ducati’s voorin gezien”, was de Italiaan stellig. “Ik denk dat wij in onze groep iets heel speciaals doen. We werken aan kleine details die heel belangrijk zijn in de race. Sinds Brno doe ik mee voor de winst en op een circuit waar de slijtage zo hoog is... Vroeger konden we daar nooit meedoen, nu konden we het Marc moeilijk maken.” Dat hij in de laatste bocht de race niet in zijn voordeel kon beslissen, weet Dovizioso deels aan zijn strategie. “Helaas was die niet perfect, want ik wist niet wat zijn sterke en zwakke punten waren, omdat ik steeds voor hem had gezeten. Toen hij me inhaalde in bocht 5 wilde ik meteen terugslaan, omdat ik dacht geen kans meer te krijgen in de laatste bocht. Maar het werkte niet. In bocht 10 zag ik dat hij bandenproblemen had en kon ik weer wat aansluiten. Maar niet genoeg om in de laatste bocht echt toe te slaan. Als ik het in bocht 5 niet had geprobeerd, had ik de laatste bocht anders aan kunnen pakken. Toen ik begon te remmen, merkte ik al dat ik Aanvankelijk leek Francesco Bagnaia het erg lastig te krijgen in de Moto2-race, maar na een spannende openingsfase en gevechten met Miguel Oliveira en Brad Binder zette de Italiaan de race volledig naar zijn hand. Bagnaia won overtuigend zijn zevende wedstrijd van het seizoen, zorgde voor de achthonderdste Italiaanse GP-zege en kon na afloop zijn team genoot Luca Marini nog eens uitgebreid bedanken. Dankzij een indrukwekkende eindsprint én een foutje van de met rem problemen kampende Oliveira promoveer de Valentino Rossi’s halfbroer namelijk nog eens naar de tweede plaats. Het was een gevoelige tik voor de KTM-mannen Oliveira en Binder, die wél overeind bleven in een foutenfestival waarin onder meer Alex Marquez, teammaat Joan Mir, polesitter Lorenzo Baldassarri en Marcel Schrötter ten onder gingen. Eindelijk was er in de vijftiende wedstrijd van het jaar goed nieuws voor Bo Bendsneyder. Na weer matige trainingen reed de Rotter dammer een sterke race die hij met zijn eerste Moto2-WK-punten bekroonde. Bendsneyder finishte één plaats achter RW Racing-rijder Joe Roberts als veer tiende. De voormalige Red Bull Rookies- kampioen was dan ook zeer te spreken. “We hebben het hele seizoen zo hard gewerkt, het was heel moeilijk, maar nu worden we beloond”, aldus een opgeluch te Bendsneyder, die twee seconden achter teamgenoot Remy Gardner finishte. “In het begin had ik moeite om een paar jongens voor me in te halen en dat kostte me veel tijd. Maar ik liep in op de jongens die voor de twaalfde plaats vochten en uiteindelijk werd ik veertiende. Ik moest van ver komen, maar ik heb niet opgege ven en eindelijk heb ik punten. Nu moet ik zorgen dat ik bij de volgende races beter kwalificeer, zodat ik niet eerst door veel verkeer moet.” MOTO2: BENDSNEYDER PAKT PUNTEN Door een ‘technisch probleem’ kwam Jorge Lorenzo op vrijdag zwaar ten val. Vanwege een scheurtje in zijn pols en een voet blessure trok hij zich terug. Dovizioso reed de meeste ronden aan de leiding en achter hem groeide de kopgroep tot acht rijders. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3