MotoPlus 2018/20

88 MOTOPLUS sport SPORT GRAND PRIX VAN THAILAND, BURIRAM Bij zijn ‘inauguratie’ staat de Grand Prix van Thailand met ruim 100.000 hartstochte­ lijk meelevende bezoekers op de bloedhete wedstrijddag en (volgens opgave) 222.535 fans over het hele weekend meteen in het lijstje van best bezochte wedstrijden van het jaar. Dat de Thai warm liepen voor de MotoGP bleek al in februari tijdens de test op Buriram, toen ook al zo’n 30.000 toeschou­ wers de tribunes bevolkten. Dat het 4.554 meter lange circuit nabij Buriram, ontworpen door Hermann Tilke, niet de meest uit­ dagende lay-out heeft, stond een zinderende show bepaald niet in de weg. Niet eerder dit jaar finishte de top 3 binnen 0,27 seconde van elkaar en ook niet eerder in 2018 werd de zesde man slechts 3,023 seconden na de winnaar afgevlagd. Met Marc Marquez kreeg de eerste Thaise Grand Prix een winnaar die de minste ronden op kop had gereden en die bovendien (na een crash op zaterdagoch­ tend) noodgedwongen in Q1 terecht kwam, doorstootte naar Q2 en in die kwalificatie voor de snelste twaalf rijders ook nog eens zijn vijftigste MotoGP-pole veroverde – 0,011 seconde voor de verbazingwekkende Valen­ tino Rossi. Ook in de warm-up en in de race vertolkte Rossi een hoofdrol door zes ronden het veld aan te voeren. In de elfde ronde werd hij afgelost door Andrea Dovizioso, maar ook die moest zich gewonnen geven. De ontknoping was zenuwslopend, want Dovizi­ oso had eerdere aanvallen van Marquez snel en spectaculair gepareerd. In de slotronde prikte de regerend kampioen zijn machine nog eens binnendoor, maar in de laatste bocht zette Dovizioso een wanhoopspoging in. Naast elkaar stuiterde het tweetal de bocht in, maar Dovizioso schoot te ver door en Marquez draaide de RC213V af alsof hij op een lichtgewicht fiets zat. Terwijl de extreem laat remmende Rossi zijn teamgenoot Viñales op een haar miste, stelde Marquez zijn zevende seizoenszege veilig. “Eindelijk wraak nadat ik drie keer (in de laatste bocht) was geklopt door Dovi”, grijnsde Marquez na zijn 68e Grand Prix-overwinning. “Deze keer hadden we onze aanpak iets veranderd. Maar eerlijk gezegd was mijn strategie anders. Ik wilde pushen met nog tien ronden te gaan. Dovi’s pace was erg goed en ik was misschien iets sneller, maar ik kon hem niet passeren want mijn voorband raakte wat oververhit. Ik kon niet voluit remmen en ik wilde in ieder geval vóór de laatste ronde aanvallen. Maar Dovi pakte het slim aan en pakte me telkens meteen terug, dus toen dacht ik ‘dan zien we het de laatste ronde wel’. Ik gaf alles, dacht niet aan het kampioenschap en de stand, maar ik wilde als eerste bij de laatste bocht aankomen. Drie ronden daarvoor probeerde ik het, maar toen kon ik de machine niet genoeg afremmen. Dus draaiden we de rollen eens om en probeerde ik het in de laatste bocht in Dovi-stijl en hij in Marquez-stijl.” Met temperaturen van boven de dertig graden was de Grand Prix van Thailand een fysieke uitputtingsslag. Scott Redding moest overgeven in zijn helm en brandde zijn linker kuit door een extra ver­ hitte Aprilia, Jack Miller liep brandplekken op aan de binnenzijde van zijn benen door een gloeiende Ducati en in de uitloopronde stopte winnaar Marquez om wat te drinken. “Mijn gevoel was in het begin niet perfect met de volle tank en ik deed het iets kal­ mer aan”, aldus de Spanjaard. “Maar mijn voorband raakte oververhit en dat werd niet meer beter. Ik raakte steeds de voorkant kwijt. De Yamaha’s waren snel, maar Dovi was het gevaarlijkst. Hij had de overwinning ook verdiend.” Marquez gaf toe gedurende het weekend onverwachte problemen te zijn tegenge­ komen. “Mijn monteurs werkten op zater­ dagavond tot half elf door toen er niemand meer was. Er gebeurden dingen die we niet snapten, omdat we er nooit eerder last van hadden. We zijn de race in gegaan met een andere elektronica-setting die we nog niet exact kenden. Het was beter, maar nog steeds voelde ik niet de acceleratie die ik wil.” Na eerdere rechtstreekse confrontaties in Oostenrijk en Japan in 2017 en dit seizoen ook in Qatar en – twee weken voor de Thaise In de openingsfase leidde Marquez kort, terwijl ook Cal Crutchlow (35) nog voorin zat. Hij viel terug naar de zevende plaats. Terwijl teamgenoot Andrea Iannone strandde op een elfde plaats, reed Alex Rins naar een sterke zesde plek. Dani Pedrosa miste zijn kans op een podium door een crash.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3