MotoPlus 2018/20

interview MOTOPLUS 85  DANILO PETRUCCI INTERVIEW In zijn drang zich te verbeteren viel Petrucci afgelopen winter acht kilo af, met als belangrijkste doel minder bandenslijtage, zodat hij niet elke keer in de slotfase van een wedstrijd zijn kansen op een podium of zelfs een overwinning verloren zag gaan. Het pakte niet goed uit. Acht kilo verliezen was niet het probleem, wel dat het hem evenveel spierkracht kostte. “Ik heb veel aan cardiotraining gedaan, maar ik verloor geen vet, maar spiermassa”, zegt hij. “Ik ben gewoon een stevige vent: ik heb geen grammetje vet. Acht kilo spiermassa verliezen is niet gezond. Ik heb die kracht ook nodig om de machine onder controle te houden en af te remmen. Ik moet juist sterker zijn dan anderen, omdat ik een groter en zwaarder lijf heb. Daarom ben ik wel weer krachttraining gaan doen, maar ik moet dat heel gericht en voorzichtig doen, in minder explosieve maar langere trainingen, want binnen de kortste keren heb ik te dikke spieren. Inmiddels is er vier kilo terug bij en daarmee voel ik me beter, maar vier kilo meer of minder maakt in de MotoGP veel uit. Alleen al de manier waarop je het gas opent is anders. Ik ben in een voortdurend gevecht verwikkeld met mijn lichaam en sta constant op een strikt dieet dat tot drie cijfers achter de komma gebalanceerd is. Ik probeer mijn lichaam in mijn voordeel te gebruiken, maar dat is lastig.” Zijn verleden als Superbike-test- rijder komt hem nu van pas, al is ook bij het testen en ontwikkelen van de Desmosedici de lichaamsbouw van Petrucci soms lastig. Wat bij hem werkt, kan bij de lichtere Dovizioso of Lorenzo heel anders uitpakken. Petrucci is echter een van de belangrijkste rijders voor Ducati op het gebied van nieuwe onderdelen testen. Hij is meestal de eerste die ze krijgt. “Maar meestal zeggen ze dat niet. Ik weet vooraf niet wat ik ga testen, tenzij het echt zichtbaar is natuurlijk. Het idee daarachter is dat je anders gaat rijden als je weet wat er nieuw is, terwijl dat nou juist niet de bedoe- ling is, want dan krijg je vertekende data. Ze willen dat je het verschil voelt bij het rijden. Met drie verschillende rijders testen geeft drie verschillende visies en dan kun je echt dingen verbeteren. Doordat we zoveel testen, ook in races, heeft Ducati de stappen kunnen maken die het de afgelopen twee jaar heeft gemaakt. Ik kan alleen maar hopen dat ik het volgend jaar waar kan maken op de fabrieks­ machine. Ik werk er hard genoeg voor.”   < Danilo Petrucci en Valentino Rossi zijn vrienden en plannen vaak ook hun vakanties samen. Op het Franse Le Mans pakte Petrucci met een tweede plek zijn enige podium­ plaats van dit seizoen tot dusver.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3