MotoPlus 2018/20
interview MOTOPLUS 83 DANILO PETRUCCI INTERVIEW Capirossi en later Valentino Rossi bij Aprilia. “Ik wilde net als Loris worden. Hij was mijn held. Ik ben ook, net als hij destijds, bij de politie gegaan. Niet om agent te worden, maar omdat het politiekorps een eigen motorsportafdeling heeft, waar je trainings- en opleidingsmogelijkheden hebt. Het is niet ongebruikelijk hoor. Michele Pirro is ook lid van het korps Fiamma Oro.” Toen Petrucci later als Ducati Superbike-test- rijder op Mugello zijn rondjes maakte, was Het gewichtsverlies van acht kilo betekende dat Rev’it! een volledig nieuw pak voor Danilo Petrucci moest maken. Aan het begin van elk seizoen worden bij de pakkenfabrikant in Oss de maten van een coureur opgenomen, als een soort nulmeting. “Bij Danilo was er een behoorlijke aanpassing nodig, die resulteerde in een nieuwe Petrucci- maat”, vertelt Rev’it!-communicatiemanager Derek Knipscheer. “Dit betekende dat vooral de omtrek van armen en benen en van de torso ingenomen moest worden ten opzichte van het oude patroon. Op de grote vlakken praat je dan over ongeveer drie centimeter, bij de armen en benen over één tot twee centimeter. Het is lastig om te zeggen ‘centimetertje hier, centimetertje daar’, omdat het volledig op maat gemaakte pakken zijn. Om de pasvorm te behouden, hoeven er soms slechts minimale aanpassingen te worden gedaan op de ene plek waar- door er op de andere plek veel verschil merkbaar is. De pasvorm is een samenspel van het patroon – zeg maar de blueprint van het lichaam van Danilo – en de stretchmogelijkheden van de speciaal gestikte stretchclips (lederpanelen die als een soort golfplaat gestikt zijn) en elastische panelen aan de binnenkant van de ledematen. Dankzij die stretchclips en de natuurlijke rek van het kangoeroeleer zijn de aanpassingen tijdens het seizoen niet drastisch geweest; toename van gewicht – vier kilo er weer bij – gaat gestaag.” Nu alleen merkgenoten, maar vanaf volgend seizoen teamgenoten: Danilo Petrucci en Andrea Dovizioso. Let op het enorme verschil in lengte. Rossi daar ook aan het testen. “Vale kwam naar me toe: ‘Ah, jij bent dus die vent die Casanova Savelli op die manier neemt. Hoe doe je dat?’ En toen herkende hij mijn vader, raakten we aan de praat en dat was het begin van alles.” Inmiddels zijn ze goede vrienden, die samen op vakantie gaan. Eind 2014 leek het erop dat Petrucci’s car- rière in de MotoGP alweer voorbij was. Het Ioda-team hield op te bestaan en Petrucci zat zonder team. Maar op de belachelijk trage Aprilia CRT had hij wel indruk gemaakt door in de regen fabrieksrijders het nakijken te geven en daarmee had hij Pramac Ducati- teammanager Francesco Guidotti overtuigd hem een kans te geven. “Het stomme is dat ik in de Superstock doodsbenauwd was in de regen”, vertelt Petrucci. “Op de Ioda-machine merkte ik dat mijn gewicht en lengte een voordeel waren in die omstandigheden: ik had ineens grip die anderen niet hadden.” In 2015 reed hij voor niks voor Pramac – het zitje was voldoende beloning voor hem – en liet hij met een reeks top 10-klasseringen zien dat hij het vertrouwen waard was. Sindsdien staat hij op de loonlijst van Ducati met con- tracten die jaarlijks worden vernieuwd. “Het is elk jaar weer spannend en ik moet me elk jaar opnieuw bewijzen. Ook nu ik voor volgend jaar een plaats bij het fabrieksteam heb, wordt de stress niet minder. Juist niet, zou ik bijna zeggen. Ik heb nog zoveel te leren. Maar dat is ook de uitdaging: je moet jezelf blijven verbeteren, altijd, op alle mogelijke fronten.” > ‘NIEUWE MAAT B E T E K E N T M E E R D A N C E N T I M E T E R T J E HIER EN DAAR’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3