MotoPlus 2018/20
GEHOORBESCHERMING VAN COMFOOR REPORTAGE ook een meer alerte weggebruiker. Voor een kwetsbare verkeersdeelnemer als een motor- rijder geen overbodige luxe. Dat concentreren wordt met een vlak filter, waarbij je een ‘echtere’ geluidservaring hebt, nog eenvoudi- ger. Wie overigens denkt dat een demping van maximaal 25 decibel nog wat aan de lage kant is, moet er rekening mee houden dat dat voor een totale afsluiter, zoals een schuimplug, ook de hoogst haalbare demping is bij laag frequent geluid. Alleen de best afsluitende gehoorkappen kunnen dat beter, daarmee zul je een keer bij de 30 decibel komen. Bij deze tonen kom je namelijk in het gebied waarbij je het geluid haast beter voelt dan hoort. Neem een goede subwoofer. Als je die vol open zet, dan tril je als het ware mee. Dat gevoel, dat is het geluid. En die trilling gaat dwars door je heen. In principe zou je je oren helemaal dicht kunnen purren en dan nog hoor je die tonen. Geluid komt dus niet alleen via je gehoorgang bij je slakkenhuis, maar ook via je schedel. Of het vlakke filter een nieuw product is? “Nee, dat leveren we al jaren. Alleen is het filter altijd als muzikantenfilter op de markt gebracht. Ondertussen zijn we er wel achter dat deze manier van geluidsbescherming in veel meer situaties een voordeel kan geven. Een andere reden dat je er minder over hoort, is het feit dat een vlak filter een wat hoger prijskaartje heeft. Kijk je naar op maat gemaakte oordoppen met een regulier filter, dan zit je al snel te denken aan een bedrag van 100 tot 130 euro. Een oordop met een vlak filter zit rond de 170 euro.” Voor zo’n bedrag verwacht je natuurlijk wel de best mogelijke bescherming. Daarom worden onze otoplastieken alleen via gekwalificeerde dealers geleverd. De reden hierachter is dat we de oordoppen bij aflevering altijd willen testen. Dat doen we met een speciaal apparaat dat we op de op maat gemaakte oordoppen kunnen aanslui- ten. Daarmee is het mogelijk om, als de klant de oordop in heeft, een klein beetje overdruk te creëren tussen de plastiek en het trom- melvlies. Het apparaat meet vervolgens of de luchtdruk weglekt. Is dat niet zo, dan bete- kent het dat de gehoorbeschermer het oor goed afsluit en dat het geluid altijd via het filter loopt. Zo kunnen we dus garanderen dat je oordop de demping biedt die je verwacht.” “En bescherming is zeker belangrijk. Als je eenmaal gehoorbeschadiging hebt, is er namelijk geen weg meer terug. Dan pas weet je wat je mist.” < Net uit de printer, wordt verderop in het bedrijf de finishing touch uit gevoerd. Harde randjes worden gladgemaakt en het ook achteraf nog verwisselbare filter wordt geplaatst. Terug bij de audicien wordt de oordop gecon- troleerd op luchtdicht- heid. Alleen als de oordop 100 procent dicht is, kan de beloofde bescherming gegarandeerd worden. Zelf ervaren hoe geluid klinkt door verschillende filters? Pluggerz heeft hier een handige tool voor. Kijk voor meer informatie op pluggerz.com/nl/ dempingssimulator/ Met behulp van een grafiek laat Rien zien wat het verschil is tus- sen de filters. Daarbij worden, zoals links te zien, de ronde vlakke filters vertegenwoordigd door de groene lijn. De reguliere filters dempen volgens de zwarte lijn. praktijk MOTOPLUS 75
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3