MotoPlus 2018/20
van het membraan. Waar een regulier filter snel trillende en hoogfrequente geluiden kan dempen in het versmalde kanaaltje, hebben lage tonen, met een grotere golflengte, meer ruimte. Die komen daardoor harder door, ofte- wel ze worden minder gedempt. Die ruimte is er bij een vlak filter niet. Daar wordt al het geluid eerst door het membraan opgevangen. Zodoende kan het filter het geluid over de volle breedte dempen.” “Daarbij heb je de keuze uit 10, 15, 20 en 25 decibel aan demping, waarbij het 10dB-filter eigenlijk geen speler is, want dat valt niet onder geluidsbescherming. Daarvoor is de demping te laag. Die verkopen we dan ook als een comfortproduct. De drie overige bieden wel echte bescherming. En als je kijkt naar schadelijke geluidsniveaus, dan is het een simpele rekensom. Volgens de tabellen is een geluidsniveau van 80 decibel schadelijk als je er iedere dag acht uur lang aan blootgesteld wordt. En omdat geluid een logaritmische verhoudingswaarde heeft, heb je met iedere drie decibel toename een verdubbeling van de geluidsintensiteit en dus een halvering van de tijd dat je er aan blootgesteld mag worden. Rij je 95 tot 100 km/uur, dan zit je al op een geluidsniveau van 92/93 decibel. Leg dat langs de tabel en je ziet dat je hier iedere dag maximaal een kwartier aan blootgesteld mag worden. Daarbij is natuurlijk wel enige mate van aanname in het spel. De een kan bijvoorbeeld jaren zonder oordoppen rond rijden en heeft nergens last van, terwijl de ander na een jaar al last heeft van de oren. Individuele gevoeligheid is dus een grote factor. Dat geldt ook voor de schade die kan ontstaan. In het meest gunstige geval is het gevolg alleen een verminderd gehoor. Andere lopen tinnitus op: een onophoudelijke piep- toon in je oren waar je echt gek van wordt. Dat wil je echt niet.” Maatwerk Wat is dan het verschil tussen een universele en een aangemeten oordop? “Heel simpel gezegd bestaat een standaard oor niet. Een universeel oordopje werkt dus niet voor iedereen. Het ding drukt vaak iets meer of sluit juist minder goed af. Op het moment dat je voor een op maat gemaakte set kiest, is het comfort dan ook veel hoger. Maar, veel belangrijker, je kunt de mate van bescher- ming veel beter garanderen. Een standaard dop zal bij 70 tot 80 procent van de mensen goed zitten. Toch zal er per individu een andere mate van bescherming zijn. Een gehoorbeschermer werkt namelijk optimaal als al het directe geluid alleen via het filter de gehoorgang in kan komen. Bij een slecht sluitend oordopje is dat niet altijd het geval waardoor je je oren onbedoeld toch aan te veel geluid kunt blootstellen.” “En dat lawaai is tevens een stressfactor. Op het moment dat je continu in een luidruchtige omgeving zit, zoals bijvoorbeeld bij het rijden op de snelweg, raak je vermoeid. Je moet je steeds concentreren om verschillende geluiden van elkaar te onderscheiden. Rijden met oordoppen is dus niet alleen een kwestie van je gehoor beschermen, het maakt je De ingescande afdruk- ken worden digitaal bijgewerkt om er vir- tuele oordoppen van te maken. Met behulp van een set 3D-printers worden digitale bestanden omgezet in echte oor doppen. Nadat er bij de audicien een afdruk van een oor is gemaakt, wordt het afgietsel in het lab van Pluggerz ingescand. praktijk MOTOPLUS 73 >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3