MotoPlus 2018/20

Je oren beschermen tegen windruis en andere harde geluiden tijdens het motorrijden is een gemeengoed. Bij iedere drogist zijn wel een paar universele oordopjes te halen die té luide trillingen tot een zeer duldbaar niveau dempen. Zo goed zelfs dat sommige geluiden helemaal wegvallen. Maar is dat wel wat je wil? Geluid is immers een essentieel onderdeel van het rijden op de openbare weg. | Tekst: Wout Dusseldorp; Foto’s: Guus van Goethem | VEILIG HOREN Idealiter zou je dus een soort volumeknop voor je oren willen hebben die alle geluiden terugbrengt tot een prettige geluidsintensiteit, zonder daarbij bepaalde tonen extra te dempen. Is dat mogelijk? Om daar achter te komen zijn we op bezoek bij Pluggerz by Comfoor, ’s lands grootste otoplastieken-maker, waar we worden ont- vangen door productspecialist Rien Houwers. Hij neemt ons mee door de keuzes die je kunt maken bij het kiezen van de juiste gehoorbe- scherming. Wat is de beste keuze? “Om daar een ant- woord op te geven moet je eerst kijken naar welke bescherming je zoekt”, legt Rien uit. “Iemand die in de bouw of een fabriek werkt stelt bijvoorbeeld heel andere eisen aan geluidsbescherming dan een motorrijder. Dan zit het vooral in het soort geluiden waaraan je wordt blootgesteld. Zo zien we dat bouw- vakkers vooral beschermd willen worden tegen hoogfrequente geluiden. Denk aan het snerpende kabaal van een slijptol. Voor hen is het dempen van laagfrequente geluiden min- der van belang. Een motorrijder heeft, door bijvoorbeeld windruis, juist meer met die laagfrequente geluiden te maken. Daarnaast is het voor een motorrijder veel belangrijker een zo compleet mogelijke geluidservaring te hebben. Je begeeft je in het verkeer namelijk in een heel vocale wereld waarbij goed luiste- ren heel belangrijk is voor de verkeersveilig- heid. Denk aan de passerende auto die je wel hoorde maar niet zag, of het geluid van een naderende ambulance.” Vlak filter “Wij bieden daarom twee soorten filters aan. Aan de ene kant is dat het reguliere filter dat je ook in de meeste universele oordop- jes vindt. En aan de andere kant is dat het vlakke filter. Het onderscheid tussen beide zit hem in de manier waarop gedempt wordt. Het reguliere filter is eigenlijk een heel smal geluidskanaal dat op een speciale manier gevormd is, waardoor je een geluidsreductie realiseert. Heel simpel gezegd verander en verklein je het gehoorkanaal. Door te variëren in de diameter en de vorm van het kanaal kun je de demping beïnvloeden. Zie het als een dB-killer. Op het moment dat je de boel gaat verkleinen, krijg je minder geluid. Een vlak fil- ter werkt heel anders. Dat is voorzien van een klein membraan waar het geluid doorheen moet. Hierbij wordt de mate van demping niet bepaald door het kanaal, maar door de dikte, spanning en het gebruikte materiaal PRAKTIJK GEHOORBESCHERMING VAN PLUGGERZ 72 MOTOPLUS praktijk

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3