MotoPlus 2018/20

70 MOTOPLUS davids domein DAVIDS DOMEIN De afgelopen twee jaar is Davids motoruitrusting behoorlijk veranderd, van kleding tot banden, van navigatiesystemen tot motorgerelateerde apps, iedere motorreis weer. Wat neemt hij dit keer mee? | Tekst en foto’s: David Lemereis | NAVIGATIE-APPS Op het moment van schrijven moet ik nog vijf nachtjes slapen voordat ik met twee vrienden een stuk van de Trans Euro Trail (TET) offroad-route door Spanje en Portugal ga rijden. En ook deze motorreis probeer ik, zoals op iedere reis, weer allerlei nieuwe gadgets en apps uit. Eén ding waar ik in een eerdere column over schreef is niet veranderd, en dat is mijn liefde voor motortransport. Ik heb ondertussen door drie verschillende partijen mijn motor naar Spanje, Albanië en Italië laten versche- pen en nu is mijn motor samen met die van mijn maten met Nord Cargo onderweg naar Madrid. Wij vliegen vroeg in de ochtend en tegen lunchtijd rijden we op onze motoren bepakt en bezakt Madrid uit op weg naar de ‘TET Spanje’. Wat een genot, geen verlies van vakantiedagen en het kostenplaatje is, zoals ik destijds schreef, ongeveer hetzelfde als dat hele eind vanuit Nederland rijden. Wat bij mij echter continu verandert, is mijn navigatieapparatuur en de bijbehorende apps en routeplanners. Ik begon twee jaar geleden mijn eerste motorreis met een Garmin Zumo 590 en gebruikte een laptop met Garmin Basecamp om routes te plannen. Ik kende toen nog helemaal niet het verschil tussen een route en een track en dat veroorzaakte bij het offroad-rijden tussen Zumo en mij knallende ruzies. Hij weigerde mij de juiste instructies te geven als ik van de gebaande paden op de Zumo/kaart afweek. Offroad rijd je zonder navigatie-instructies, waarbij je visueel de track volgt als een lijn op de kaart. Meer is het niet. Sindsdien heb ik een Tripy II digitaal road­ book en later weer een Garmin Montana 680 aangeschaft en verscheidene modellen van de TomTom Riders en de Zumo’s getest. Daar komen tegenwoordig dan nog de smart­ phones als navigatiesysteem bij. Die doen vrijwel alles net zo goed en zijn bovendien goedkoper, want die smartphone heb je toch al en de navigatie-apps zijn óf gratis óf kosten hooguit een paar tientjes per jaar. Ik heb afgelopen zomer een dag of tien de Britse TET offroad door weer en wind gere- den en genavigeerd op mijn dure iPhone 8 Plus in een doodgewoon hoesje. Die iPhone is waterdicht en overleefde regen en val- partijtjes met de motor zonder problemen. Hoewel er niks mis mee is en het extra beveiliging biedt, wordt de ‘bittere’ noodzaak voor gepantserde smartphone-hoesjes vaak overdreven. Ik navigeer offroad met Galileo Pro, een simpele iOS- en Android-app die de tracks zichtbaar maakt op de kaart zodat ik het lijntje kan volgen. Het stikt overigens van dergelijke apps, ViewRanger bijvoorbeeld en het populaire OSMand. OSMand kan namelijk ‘alles’, maar dat maakt de app voor mij ook veel te complex. Zodra ik snel een route over asfalt wil rijden, gebruik ik op de telefoon de TomTom Go-app met zijn gesproken naviga- tie-instructies. Ik deel de veronderstelling dat één app alles moet kunnen dus niet. Sinds kort experi­ menteert David met een 8-inch tablet, de Samsung Active Galaxy Tab 2, als navigatiehulp.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3