MotoPlus 2018/20

reizen MOTOPLUS 61  eten in het zonnetje en weer verder, richting Fort Jisperweg. Dit fort is één geheel met de natuur. Op afstand lijkt het niet meer dan een groene heuvel in het landschap. Het fort is volledig intact en eens in de vijf jaar toegankelijk voor publiek. Het laatste fort op onze route is Fort Spijkerboor (Westbeemster), en dit is wel te bezichtigen. Op alle zondagen in juli en augustus van 11.00 tot 16.00 uur om precies te zijn. Dit gerestaureerde fort is bijzonder, omdat het zware draaikoepelgeschut nog aanwezig is. Het was indertijd een van de modernste en zwaarst bewapende forten van de Stelling van Amsterdam. We gaan verder, en wel door Graft met zijn raadhuis uit 1613. Naast het raadhuis liggen nog grafzerken en een restant van een kerk uit de zeventiende eeuw. Na Noordeinde en Grootschermer rijden we de Molendijk op en een klein geluksmomentje overvalt me. Wat is Nederland toch mooi met zijn dijken en groene weilanden met grazende koeien! Rijdend over de dijk, waar nog een aantal poldermolens staan, komen we aan in Ursem en daaropvolgend Hoorn om langs het Hoornsche Hop (Markermeer) op weg te gaan naar onze lunchplek, MotoPlusPunt ‘Pannenkoekenrestaurant Ootje Konkel’ in Scharwoude. Met een ruime keuze aan pannenkoeken, belegde broodjes, burgers en verse salades. Met mooi weer is het heerlijk toeven op het achterterras met uitzicht op de Karperput. Na een prima lunch gaat het verder via Warder, Middelie, Kwadijk en Hobrede. De grote kerk (uit 1623) van Middenbeemster komt in zicht en dat betekent bijna het einde van deze route. Middenbeemster is het oudste dorp en was vroeger de belangrijkste kern van de Beem­ ster. Op het plein met kerk en smederij, waar vroeger de veemarkten werden gehouden, is het nu heerlijk toeven met een drankje en een hapje. En prima plek om na te genieten van deze heerlijke polderrit!   < DE BEEMSTER Rond het jaar 800 was de Beemster een binnenzee die in open verbinding stond met de Zuiderzee. In 1607 werd het plan gemaakt om de Beemster droog te leggen. Als eerste werd er een dijk van 38 kilometer aangelegd met daaromheen een ringvaart. Vervolgens hebben 43 windmolens het meer leeggepompt. Na een kleine tegen­ slag in 1610, toen het meer weer volliep na het breken van een Zuiderzeedijk, was de drooglegging op 19 mei 1612 een feit. Er werden wegen aangelegd, sloten gegraven en boerderijen gebouwd. Dit alles gebeurde volgens een ordelijk en strak geo­ metrisch patroon. Aan deze middeleeuwse strokenverkaveling en inrichting heeft de Beemster zijn roem te danken. De Beemster is in meer dan vijftig stukjes verdeeld, met allemaal een eigen waterpeil. Akkerbouwers willen een laag waterpeil, terwijl dorpsbewoners een hoog peil wen­ sen. Ook de veeboeren en natuurbeheerders hebben zo hun eigen wensen. Vroeger werd water weggepompt om overlast te voorko­ men, maar tegenwoordig wordt er in droge periodes ook zoetwater ingelaten. Het Bezoekerscentrum De Beemster/VVV en het aanpalende Agrarisch Museum Wes­ terhem zijn gevestigd in het herenhuis en stolpboerderij Westerhem uit 1877. Na een grondige renovatie werd het museum open­ gesteld voor het publiek. Je kan een kijkje nemen in de stolpboerderij en zien hoe alle kamers gesitueerd zijn rondom de hooiberg. In de voortuin van Westerhem staat een zogenaamde seinmast. Deze mast diende vroeger om aan te geven dat het waterpeil in het afwateringskanaal het Amsterdams Peil had bereikt en dat verdere bemaling direct gestopt moest worden. Dit jaar heeft het museum een tentoonstel­ ling over het waterbeheer in de Beemster. Het gaat over inpoldering, droogmakerij en waterbeheer van 1607 tot heden. Het muse­ um is open op zondag van 14.00-17.00 uur. Info: www.bezoekerscentrumbeemster.nl WERELDERFGOED-TOER KAWASAKI VERSYS (9) REIZEN De Beemster is een ingepolderd stuk landschap, desondanks aan water geen gebrek. De Beemster en de Stelling van Amsterdam overlappen elkaar, hier een van de vier forten die je passeert. U wilt Hollandse vergezichten? Nou vooruit dan, bij deze!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3