MotoPlus 2018/20
56 MOTOPLUS reizen REIZEN KTM ADVENTURE RALLY Zodat je niet bij elke keer wegrijden eerst op het dashboard door de diverse menu’s hoeft te scrollen om de instellingen aan te passen aan het offroad-rijden. Standaard worden alle instellingen bij het uitzetten van het contact weer naar een veilige modus teruggezet, conform de Europese wetgeving, zodat je dus niet verrast kunt worden door bijvoorbeeld een uitgeschakeld ABS of uitgeschakelde tractiecontrole. Ik reed de 1090 Adventure R vooral in de Offroad riding-mode, waarbij de gasrespons wat soepeler is en er van de 125 aanwezige paardenkrachten nog 100 actief zijn; meer dan genoeg in offroad-condities. De Offroad Traction Control staat 100% slip toe van het achterwiel, oftewel: het achterwiel kan twee keer zo snel draaien als het voorwiel. Ideaal voor gecontroleerd driften, zonder dat de machine bij elke draai aan het gas bruusk uitbreekt, wat met compleet uitgeschakelde tractiecontrole dus wel kan gebeuren. En ook het ABS stond in de offroad-stand, waarmee de ABS-functie op het voorwiel ingeschakeld blijft – zodat je jezelf niet met een blokkerend voorwiel onderuit remt op een gravelpad – maar op het achterwiel wél is uitgeschakeld. Zo kun je dus met een blokkerend achterwiel een bocht inremmen, bij een afdaling het ach- terwiel lekker laten slepen, of bij het keren op de weg de motor met een blokkerend achter wiel al even dwars remmen. Vergeleken met zijn grote broer, de 1290 Adventure R, is de 1090 ongeveer 10 kilo lichter, maar aangezien deze extra kilo’s bij de 1290 op relatief ongunstige plek- ken zitten, zoals rond de koplamp én in het motorblok, lijkt het verschil in de praktijk tijdens het rijden echt meer dan die 10 kilo’s op papier. De 1090R is in het terrein echt een stuk makkelijker en beter controleerbaar te rijden, met name omdat de lichtere krukas veel minder gyroscopische werking heeft, waardoor de 1090R makkelijk afdraait, waar de 1290 liever alsmaar rechtuit wil. Het viel zelfs op dat vooral onervaren offroad-rijders zich hadden laten verleiden tot een 1290R en op Sardinië al op de eerste dag van een koude kermis thuiskwamen. Die 1290R is veel meer een reismotor, terwijl de 1090R juist meer offroad-skills heeft. Niet voor niets is die laatste ook de favoriete machine van Chris Birch himself… Zoals gezegd stonden alle KTM’s waar het terrein mee ingedoken werd op Conti TKC-banden, die om ‘snake-bites’ tegen te gaan (het lekrijden op de stenen vanwege het doorslaan) voor en achter op 2 bar druk waren gezet. Vanwege de grip zou een lagere bandenspanning beter zijn, maar op lek rijden en kapotte velgen zat ook niemand te wachten. Daarnaast had elke voorrijder een tubeless-reparatiesetje met luchtpatronen bij zich, plus twee reserve-binnenbanden. Zodat er bij ernstige schade aan band of velg voor nood altijd nog een binnenband gemonteerd kon worden als ‘thuiskomertje’. Die bleek inderdaad één keer erg nuttig; de andere keer toen er lek werd gereden in een oude Prachtige uitzichten: helemaal in de verte zie je Corsica, op de Sardijnse landtong in zee staat de ‘bunga-bunga-villa’ van Silvio Berlusconi…
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3