MotoPlus 2018/20

KTM ADVENTURE RALLY REIZEN de Honda Africa Twin, staat buiten kijf: in het terrein kan minder immers juist veel meer zijn! En waar de huidige generatie super-all- roads bijna een soort über-luxe sportmotoren met een cross-stuur zijn geworden, ontstaat er juist weer ruimte voor een lichte en handel­ bare avontuurlijke machine, voorzien van goede terreinvering voor echt offroad-plezier, een lage zitpositie voor veel controle én een lekker grote tank voor minimaal 400 kilo­ meter actieradius. En al die ingrediënten maken de 790 Adventure R nu al een machine om naar uit te kijken. Alle KTM Adventure Rally-deelnemers kregen daarbij op Sardinië de wereldprimeur: zij mochten het zwarte prototype van deze nieuwe machine al van alle kanten bekijken, aanraken en erop proefzitten. Ermee rijden was helaas alleen nog weggelegd voor Chris Birch, maar het werd direct duidelijk dat deze nieuwe KTM voor veel terrein-georiënteerde allroad-rijders hun nieuwe droommachine wordt; onze landgenoot Sinke kwam bijna tijd tekort om alle vragen over deze nieuwste loot aan de allroad-stam te beantwoorden. Maar terug naar het doel waarvoor we eigenlijk naar Sardinië waren gekomen: onwijs lekker motorrijden. Zelfs de asfaltwegen lijken er uitgezet door motorlief- hebbers, dus als we elke ochtend ons hotel in de Sardijnse kustplaats Olbia verlieten, begon het echte motorleven binnen een paar kilome- ter. Drie dagen lang reden we zeer gevarieer- de allroad-routes. De eerste en de laatste dag reden we bijna 200 kilometer, wat gezien het terrein en de hitte een serieuze rit genoemd mag worden. Op de tweede dag kwamen we niet verder dan 140 kilometer vanwege de reparatie van een lekke band onderweg en omdat in de namiddag het prachtige strand bij Spiaggia Bianca aan de Costa Smeralda iets ten noorden van Olbia ons verleidde om de motorkleding even uit te trekken en een verkoelende duik in de Middellandse Zee te nemen. Deze dag reed Chris Birch trouwens met onze groep mee op zijn 790 Adventure R, zodat we de machine – en Birch – in de harde praktijk aan het werk konden zien. Met zelf een 1290R Super Adventure in de schuur lag het voor de hand om ook met zo’n kanon deze Adventure Rally te rijden. Maar omdat ik in een recent verleden al eens met een 1190R en een jaar later met een 1050R dwars door de Pyreneeën ben gereden – en ik dus uit ervaring weet dat de ‘kleine’ V-twin in het terrein echt een stuk makkelijker rijdt – lag mijn voorkeur voor deze trip bij de 1090 Adventure R. Uiteraard voorzien van frisse Continental TKC80-banden, stevige stalen voetsteunen en KTM’s offroad-dongle. Deze laatste kun je onder het zadel in de kabelboom pluggen. Daarmee is de motor dan niet meer ‘street-legal’, omdat hij alle elektronische instellingen van motormapping, tractiecontrole en ABS vervolgens netjes vasthoudt als je de motor van contact zet. Soms zit ’t mee, soms zit ’t tegen. De offroad-pistes zijn zeker niet geschikt voor beginners, een beetje offroad-ervaring is wel een must. Tel je zegeningen: mooier dan dit kan het motorleven bijna niet zijn! reizen MOTOPLUS 55  >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3