MotoPlus 2018/20

KTM ADVENTURE RALLY REIZEN KTM-twin in het terrein in staat is. Als voor­ malig enduro- en rallykampioen geeft Birch tegenwoordig allroad- en offroad-cursussen en demonstreert hij voor KTM regelmatig de enorme terreincapaciteiten van hun Adven­ ture-modellen. En Birch heeft niet voor niets wel wat weg van Mick ‘Crocodile’ Dundee: met zijn bijzondere Australische/Nieuw- Zeelandse accent, charme en humor laat hij op een jaloersmakende manier zien hoe je het zwaarste terrein kunt overwinnen met een dikke machine. Als het niet zo mooi was om te zien, zou je bijna misselijk worden van zoveel rijkunst en krijg je de neiging om je eigen rijbewijs ritueel te verbranden… Maar Chris Birch is precies uit het goede hout gesneden en heeft voor iedereen ook een opbeurend woordje of een rijtip. ’s Avonds geeft hij ook een half uurtje instructies over bijvoorbeeld de sta- en zithouding op de motor, maar ook over iets simpels als opstap­ pen op een helling of het optillen van een omgevallen machine. De deelnemers aan deze driedaagse KTM Adventure Rally op Sardi­ nië hangen aan zijn lippen, niet in de laatste plaats omdat Birch een man uit de praktijk is, die niet alleen vertelt hoe je iets moet doen, maar het ook met speels gemak in de praktijk laat zien. Dat laatste geldt trouwens niet alleen voor Chris Birch: vrijwel alle voorrijders waren werkzaam of direct betrokken bij de KTM- fabriek; het merendeel van hen bleek werk­ zaam op de marketing- of ontwikkelingsafde­ ling. Nu heb je bij KTM altijd al het idee dat zelfs de koffiedame uit de kantine nog bizar goed motor kan rijden, dus over de voorrijders viel niets te klagen. Het feit dat de mensen van de fabriek zelf ook helemaal gek zijn van motorrijden geeft het merk toch een bijzonde­ re vibe en dat voelde je ook heel nadrukkelijk tijdens deze KTM Adventure Rally. Eén van die KTM-voorrijders was trouwens de Nederlander Adriaan Sinke, die alweer enkele jaren werkzaam is op de ontwikkelingsafde­ ling in het Oostenrijkse Mattighofen. Hij is op dit moment zelfs de hoofdverantwoordelijke bij de ontwikkeling van die nieuwe KTM 790 Adventure R, die dus volgend jaar op de markt komt. Een uiterst eervol baantje als je zo’n belangrijk project mag leiden, want KTM verwacht enorm veel van deze nieuwe, lichte en zeer compacte avontuurlijke allroad. De machine is gebaseerd op het eerder dit jaar gepresenteerde 790cc tweecilinder-lijn­ motorblok van KTM, zoals nu al wordt gebruikt in de 790 Duke. Deze opmerkelijk compacte twin levert 105 pk en 86 Nm op top. Middels een kruisbestuiving met hun fameuze 450 Rally – waarmee KTM al 17 keer op rij de Dakar Rally won! – werkt Sinke met zijn team nu dus hard aan deze compleet nieuwe allroad, die onder de 1090 en 1290 gepositioneerd wordt en (nog) meer terreinvaardigheid moet hebben. Dat KTM daarbij – en vooral – ook heeft gekeken naar het verkoopsucces van Niet alleen de harde, deels scherpe stenen willen nog weleens verantwoordelijk zijn voor een lekke band, roestige spijkers vind je gek genoeg ook bijna overal op Sardinië. Mocht de band echt aan gort zijn, dan is er voor nood nog een binnenband achter de hand. reizen MOTOPLUS 53  >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3