MotoPlus 2018/20

REIZEN KTM ADVENTURE RALLY maar greep op het moment suprême helaas net naast de hoofdprijzen. Hij werd eervol derde, terwijl de eerste twee van dit klasse­ ment – samen met de beste twee uit alle KTM Adventure Rally’s op de andere continenten – volgend jaar geheel verzorgd in een KTM-team mogen deelnemen aan de Merzouga Rally in Marokko. Op een nieuwe KTM 790 Adventure R, de machine die dit najaar door KTM zal wor­ den gepresenteerd als ultieme tweecilinder adventure-bike. Tja, daarvoor wil je jezelf wel drie dagen in het zweet rijden op Sardinië. Nu gebeurde dat laatste trouwens ook wel zonder het competitie-element, want de zomer van 2018 kende ook op Sardinië geen genade: bij temperaturen van dik 30 graden hesen we ons in ons motorpak en ging de helm op om ‘lekker buiten te gaan spelen’… nog eens bezaaid is met gladde gravelpaden met weinig grip of met paden vol ingespoelde watergleuven of rollende stenen. Bovendien is een vlak stuk in de Noord-Sardijnse heuvels vrij zeldzaam, dus bij het stoppen is het zaak om wel aan de ‘slimme kant’ een voetje te zetten en zelfs het parkeren op de jiffy vraagt dan aandacht, om te voorkomen dat je – terwijl je wegloopt bij je motor – achter je zo’n hartverscheurend gekraak van barstend plastic, afbrekende hendels en schurend metaal hoort. Dan had je hem dus blijkbaar niet zo handig geparkeerd… En ook het ‘keren op de weg’ is op een heuvelachtig karrenspoor vaak best een uitdaging met meer dan 200 kilo motorfiets onder je. Waarbij de stevige zithoogte van de Adventure-twins ook niet echt een pre is. Dan is het vooral een zaak van slim een keerpunt kiezen, waarbij je het voorwiel tegen de berg op draait, zodat de motor altijd weer vanzelf naar achteren rolt en je met één of twee keer steken andersom staat. Of je moet toevallig Chris Birch heten, want deze Nieuw-Zeelander was als ‘special guest’ door KTM uitgenodigd om te laten zien hoe het moest en waartoe ook de allerdikste De temperatuur op Sardinië liep flink op, gelukkig boden bomen schaduw. Zoveel rijders, zoveel zinnen. En zoveel offroad-skills. Dus werden de 150 deel­ nemers naar eer en geweten ingedeeld in 15 groepen, waarbij de eerste groep zich voorna­ melijk over het asfalt voortbewoog en de laat­ ste groep de kwalificatie ‘enduro-pro’ mee­ kreeg en regelmatig met de dikke twins over paden reed waar de ontwikkelingsafdeling van KTM momenteel ook al met de nieuwe EXC- enduromachines voor 2020 aan het testen is. Niet voor niets wist onze voorrijder Joachim Sauer – in zijn jonge jaren zesdaagse-winnaar en Europees endurokampioen en tegenwoor­ dig nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe offroad-modellen van KTM – wel heel erg goed de weg hier op Sardinië! De meeste deelnemers waren naar Sardinië gereden, alwaar KTM een bandenservice aan­ bood om de straatbanden (tijdelijk) te laten vervangen door Conti TKC80 offroad-banden. Daarnaast was er een enorme servicetruck van KTM aanwezig, met een klein leger aan fabrieksmonteurs voor klein onderhoud en reparaties. En voor de nodige herstelwerk­ zaamheden na valpartijen, iets wat bijna niet te voorkomen is als je het geaccidenteerde terrein induikt. Zeker niet als dat terrein ook 52 MOTOPLUS reizen

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3