MotoPlus 2018/20

TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CRF450L beren voor iets meer topsnelheid en een wat rustiger karakter op kruissnelheid. De vering van de L verraste ons positief, want er is duidelijk niet bezuinigd op de veer­ elementen. Bij de kleinere – en ook bedui­ dend goedkopere – CRF250L of CRF250 Rally is de lage prijs (die 250 is er al vanaf 5.558 euro) mede gerealiseerd door minder dure vering, maar dat is op de 450 dus niet aan de orde. Die hield namelijk gewoon de zeer hoogwaardige Showa motorcross-vering, waaronder een top-voorvork met 49mm- vorkpoten; deze vork werd enkele jaren geleden nog in de motorcross-GP’s gebruikt door fabrieksrijders! Wel is er voor deze L gekozen voor een eigen, soepele setting, en die blijkt heel goed geslaagd te zijn. Zeker niet te zacht, maar toch lekker comfortabel én veilig voor offroad-gebruik. De vork slikt dus vrijwel alle obstakels, zonder snel door te slaan. Keurig! Ook de schokbreker achter voelt erg goed aan, alleen vonden we die misschien wel iets te veel gedempt. Nu is dat heel makkelijk op te lossen door de stelklikkers voor zowel ingaande als uitgaande demping een paar klikjes losser te draaien. De machine blijkt ondanks de langere wiel­ basis en langere naloop nog steeds heel erg wendbaar. Hij laat zich erg gemakkelijk sturen en je voelt ook dat het gewicht van de motor mooi centraal ligt. Daardoor heb je eigenlijk ook niet het idee met – rijklaar – bijna 131 kilo onderweg te zijn, want hij voelt echt lichter en handzamer aan. De IRC Trails GP22-banden zijn behoorlijk grof geblokte allroad-banden, die het zowel op het asfalt als in het zand goed doen. De grip op het onverhard verraste ons zelfs op de toch redelijk natte kleigrond in Wales. De noppen zitten immers vrij dicht bij elkaar en dat is prima voor straatgebruik, maar in het terrein ‘lost’ zo’n profiel minder goed en wordt de band in de natte klei al snel één grote gladde worst. Toch ging ook dat best goed, maar als het de bedoeling is dat je de CRF450L wat vaker gaat inzetten in het Nederlandse zand, doe je er wellicht toch verstandig aan om voor een paar echte endurobanden te kiezen voor extra grip in het terrein. Vergeet in dat geval niet om ook een bandenklem in het achterwiel te monteren, die voorkomt dat de velg kan gaan verdraaien in de band zodra de buitenband in het terrein onder volle belasting plotseling ‘hapt’. Dan wil de velg immers ietsje doorschieten in de buitenband en daardoor kan het ventiel uit de binnenband scheuren. Al met al blijkt de Honda CRF450L echt een hele mooie en complete allround offroad-motorfiets. Eentje die je voor woon- werkverkeer kunt gebruiken of een ritje door onze Randstad, maar waarmee je in het weekend ook kunt deelnemen aan een offroad-rit of avontuurlijke trip in het terrein. Met wat kleine aanpassingen zou je er zelfs een endurowedstrijd mee kunnen rijden. Deze CRF450L blijkt op veel gebieden inderdaad een moderne XL van dertig jaar geleden. Het is zeker geen hardcore- wedstrijdmotor, maar wel een prachtige, moderne offroad met een hele brede inzet­ baarheid. Goedkoop is de CRF450L met zijn prijs van € 12.258,- (België: € 10.999,-) helaas niet. Mede door de dure basiscomponenten (denk aan motorblok, frame en vering) kost hij zelfs dik twee keer zo veel als de kleine CRF250L, maar het verschil is ook echt veel meer dan die 200 extra cc’s. De CRF250L is nadrukkelijker een ‘budget-model’, terwijl de nieuwe CRF450L eigenlijk in alle opzichten een hoogwaardige machine is. Een machine waar wij ook echt van onder de indruk zijn. Welkom terug oer-offroad!   < Het dashboard is heel compact, maar biedt alle nodige informatie. test + techniek MOTOPLUS 49  ■■ MOTOR watergekoelde eencilinder vier­ taktmotor, Unicam-klepbediening met één bovenliggende nokkenas en vier kleppen, wet-sump smering, PGM-FI benzine-injectie, geregelde katalysator en Air-injector, lithium- ion-accu, kabelbediende natte meerplaatskop­ peling, zesversnellingsbak, ketting, secundaire overbrenging 13 : 51. Boring x slag 96,0 x 62,1 mm Cilinderinhoud 449 cc Compressie 12,0 : 1 Max. vermogen 18,4 kW (25 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 32 Nm bij 3.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe met wieg en aluminium achterframe, Showa upside-down voorvork Ø 49 mm, veervoorspan­ ning en ingaande demping instelbaar, aluminium swingarm met volledig instelbare Showa mono­ shock en Pro Link-systeem, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 260 mm, dubbelzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Gespaakte wielen 80/100-21 en 120/80-18 Banden op testmotor IRC Trails GP-22F/22R offroad-banden ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.500 mm, balhoofdhoek 61,5°, naloop 122 mm, veerweg v/a n.o., zithoogte 940 mm, rijklaar gewicht vol­ getankt 130,8 kg, tankinhoud 7,6 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 1.000 km Kleuren rood Prijs NL: € 12.258,-; B: € 10.999,- ■■ INFO www.honda.nl en www.honda.be

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3