MotoPlus 2018/20
Het motorblok en het hoofdframe stammen nog steeds een-op-een van de crossmotor, maar onder meer dankzij een krukas met 12% meer massatraagheid, een lagere compressie (1 op 12 i.p.v. 1 op 13), een aangepaste map ping van de PGM-FI-injectie en aangepaste kleptiming was niet langer het topvermogen (in cross-trim levert dit blok bijna 60 pk!) van belang, maar veel meer de souplesse en de trekkracht van onderuit. De overgebleven 25 paardenkrachten en 32 newtonmeters steken wel een beetje schril af bij het origineel, maar blijken in de praktijk toch absoluut niet tegen te vallen. Bovendien is het nieuwe blok vooral getuned op duurzaamheid, waardoor het klei ne onderhoud slechts om de 1.000 km hoeft te gebeuren en het grote onderhoud pas om de 32.000 km. En voor de brede inzetbaarheid kreeg het blok ook een extra zesde versnelling en een stevige – kabelbediende – koppeling. Het blok hangt zoals gezegd onder het alu minium brugframe dat zich op de crossbanen heeft bewezen, compleet met instelbare Showa-vering voor en achter. Wel kreeg de ‘L’ 18 mm meer wielbasis door een langere achtervork en een aangepaste balhoofdhoek voor een stabieler rijgedrag. De naloop van het voorwiel groeide door deze ingreep van 116 naar 122 mm. De voorvork kwam minder steil te staan door de achterpartij iets te laten zakken (door het 18-inch achterwiel en iets lagere achtervering), maar toch kan dat zijn MX-afkomst niet helemaal verloochenen: de zithoogte is met 940 mm namelijk nog steeds stevig. Gelukkig zakt hij wel lekker in de veren zodra je plaats neemt op de buddyseat. Om de nieuwe CRF450L in al zijn facetten te kunnen beoordelen, waren we uitgenodigd op het Honda Adventure Center in Wales, dat wordt bestierd door de Engelse motorcross-grootheid Dave Thorpe. Die werd tussen 1985 en 1989 drie keer wereldkam pioen in de koningsklasse van de motocross en organiseert als Honda-ambassadeur hier tegenwoordig wekelijks één- en tweedaagse offroad-cursussen op Honda Africa Twins, CRF250’s en in de toekomst ook op deze CRF450L. Een ideaal gebied om deze nieuwe Honda uit te proberen, waarbij we niet alleen in het terrein reden, maar ook over de prach tige slingerende asfaltwegen in het westen van Groot-Brittannië. Als je op de motor stapt, merk je meteen de grote overeenkomst met het MX-model. De positie van stuur, zadel en voetsteunen is vrijwel identiek, zodat je je meteen thuis voelt op de L. Zijn sportieve achtergrond zorgt er ook voor dat de machine tussen je benen lekker smal is en je de motor makkelijk kunt klemmen met je benen. Het motorver mogen is van onderuit erg soepel. Je voelt goed dat de motor – vergeleken met de crossmotor – een zwaardere krukas heeft, want je kunt er nu gewoon stapvoets mee rijden en hij blijft dan lekker doortokkelen. Ook valt meteen op dat de eerste twee ver snellingen mooi kort zijn en dat is erg prettig bij moeilijke situaties zoals een klimmetje, of bij heel kort (stads-)werk. De gearing kon in zijn geheel natuurlijk wat korter gekozen worden omdat er aan het andere eind van de transmissie een extra zesde versnelling werd toegevoegd voor het weggebruik. Ondanks die ‘six-speed’ is de CRF450L in originele trim geen hardloper: hij loopt makkelijk naar de 120 km/uur, maar dan is de grootste gang er wel uit. Eigenlijk stoort dat niet, want ondanks zijn brede inzetbaarheid is deze Honda-éénpitter nog steeds geen machine om in één dag over de snelweg mee naar Zuid-Frankrijk te knallen. Je hoeft niet terug te schrikken voor een stuk snelweg, maar het meeste plezier heb je natuurlijk secundair, waarbij dat rijplezier vaak omgekeerd even redig is aan de breedte van de weg! Op snelheid voel je wel dat de kracht van deze 450 in zijn soepele karakter en fijne draai-eigenschappen bij lage toeren ligt. Het is geen machine die zoals zijn crossbroertje tot wel 11.000 toeren doorgetrokken kan worden. De L haakt veel eerder af en loopt bovenin ook een beetje ‘dood’, waardoor echt lang vasthouden in toeren helemaal geen zin heeft. Als je van plan bent met de L het terrein in te gaan, of hem veel wilt gebruiken in stadsverkeer, dan is de standaard 13-51 eindoverbrenging prima. Zoek je vaker de lange (asfalt-)baan op, dan zou ik eens een voortandwiel met 14 of zelfs 15 tanden pro De hele mooie compacte koplamp heeft een prima lichtopbrengst. Het crossblok werd met onder meer een zwaardere krukas plus aangepaste klep timing en mapping geschikt gemaakt voor alledaags gebruik. De achtervork werd iets langer en dat draagt bij aan een stabieler rijgedrag. De nieuwe Honda CRF450L is gebaseerd op de CRF450R crossmotor. TEST HONDA CRF450L 48 MOTOPLUS test + techniek
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3