MotoPlus 2018/20
46 MOTOPLUS test + techniek EERSTE TEST HONDA CRF450L Normaal gesproken is het niet erg vleiend als mensen zeggen dat je van het padje af bent geraakt. Maar als dat toevallig met deze nieuwe Honda CRF450L gebeurt, dan is er helemaal niets aan de hand. Deze nieuwe offroad-machine van Honda is weliswaar gebaseerd op de CRF450R motorcross-machine, maar hij kreeg een zeer vriendelijk karakter en is ‘100% street- legal’, waardoor je er ook op het asfalt uitstekend mee uit de voeten kunt. Waar de meeste offroads tegenwoordig volledig doorschieten naar de hardcore enduro-kant, blaast Honda met deze CRF450L de oer-offroad weer nieuw leven in. | Tekst: Toine van Dijk, Eric Bulsink; Foto’s: Zep Gori, Francesc Montero | OER-OF > Ooit was motorland bezaaid met echte offroads. Honda had zelf de XL’s, Yamaha de XT’s, Suzuki de DR’ren en Kawa saki de KLX’en. Allemaal handige éénpitters waarmee je prima kon rijden op het asfalt en die vooral in het stads- en fileverkeer niet te kloppen waren. Maar bovendien hoefde je niet terug te schrikken voor een zandweg of een bospad, want ook in het terrein stonden ze hun mannetje. Met name de Yamaha XT500 en Honda XL500 waren begin jaren tachtig van de vorige eeuw ongekende verkooptoppers, waarvan er elk jaar vele honderden over de figuurlijke toonbank gingen; warme broodjes van de bakker waren er niets bij… De XL’s en XT’s evolueerden in de jaren erna tot de sportievere XR’s en TT’s; nog later namen Europese fabrikanten als KTM en Husqvarna het heft in handen en begonnen de terreinmarkt te domineren. De offroad van weleer werd daarbij wel steeds nadruk kelijker een pure competitiemachine, bedoeld voor de zwaarste terreinen en de lastigste obstakels. Maar die ontwikkeling ging wel ten koste van de brede inzetbaarheid op het asfalt en in de stad. Gevolg van deze evolutie was dat de ‘oer-offroad’ van weleer een soort prehistorisch monster werd. En ook uitstierf. Na de XL600, XT600, DR650 en KLX650 verdwenen de echte offroads in de vergetel heid. Tot nu dus, nu Honda met zijn nieuwe CRF450L op de markt komt. Deze nieuwe 450 is vooral bedoeld als breed inzetbare en toegankelijke machine, maar dat neemt niet weg dat hij onderhuids een uitermate serieuze basis heeft. Hij is namelijk gebaseerd op de CRF450R-crossmotor; de machine waarmee de Sloveen Tim Gajser in 2016 MXGP-wereldkampioen werd en het afgelopen jaar ondanks blessures afsloot als vierde. Dan behoor je dus na onze eigen Jeffrey Herlings en diens concurrent Tony Cairoli tot de ‘best of the rest’. In 2017 introduceerde Honda ook al een crosscountry-model van deze 450-crosser: de CRF450X, met onder meer een grotere tank, een 18-inch achterwiel en een zijstandaard. Deze ‘X’ werd door de Italiaanse specialisten van Redmoto verder geschikt gemaakt voor de hardcore enduro competitie. Maar eerlijk is eerlijk: voor dat werk kon hij zijn cross-afkomst niet helemaal verbloemen. Met name het pure crossblok bleek in het korte werk te weinig vliegwiel werking te bezitten, waardoor hij te direct was en vaak snel afsloeg in technische pas sages. Voor de nieuwe 450L (met de L van ‘legal’) werd er gelukkig uit een ander vaatje getapt, ondanks dat nog steeds 70% van alle onderdelen gelijk is aan die van de CRF450R crossmotor. Maar ditmaal zette Honda name lijk wel de echte stappen die nodig waren om hem een vriendelijker karakter mee te geven. En om hem bovendien helemaal aan de laat ste Euro4-eisen te laten voldoen, met schone uitlaatgassen, een stille uitlaatdemper (enkel, waar de crosser twee einddempers heeft) en zelfs dubbel uitgevoerde carterdeksels om het mechanische motorgeluid te dempen. Plus natuurlijk een volwaardig elektrisch systeem met een compact doch compleet dashboard, LED-knipperlichten en een mooie slanke koplamp met hoge lichtopbrengst.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3