MotoPlus 2018/20

test + techniek MOTOPLUS 45  BMW Honda Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 22 14 25 20 Forever young. Meer dan twintig jaar na de introductie weet de V-twin van Suzuki nog steeds dit onderdeel te winnen. Respect. De sterke punten: de punch van onderuit gecombineerd met een bijpassend krachtige rollende acce- leratie en uitstekende draai-eigenschappen. De BMW F850GS pakt met zijn levendige karakter en goed werkende (optionele) quickshifter de tweede plek, op de voet gevolgd door de driepitter van de Triumph. De kwaliteiten van de Brit: boterzachte gasrespons en soepele loop. Met de DCT-koppeling onttrekt de Honda zich een beetje aan het beoordelingsschema. Van het wat afstande- lijke gevoel dat de automaat geeft, kun je houden of niet. WINNAAR MOTORBLOK: SUZUKI Acceleratie 40 19 17 19 17 Topsnelheid 30 15 11 14 15 Motorkarakteristiek 30 23 22 24 22 Gasrespons 20 15 14 15 16 Lastwisselreacties 20 14 15 14 15 Motorloop 20 12 13 13 15 Koppeling 10 9 7 9 8 Schakelen 20 15 17 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 8 8 8 Starten 10 9 9 9 9 TOTAAL 250 161 147 164 159 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 30 25 28 27 Bij het rijwielgedeelte zijn de onderlinge verschillen nog kleiner dan bij het motorblok. Met een wendbaar stuurkarakter, goede feedback en een stabiele rechtuitloop verzekert de BMW zich hier van de winst. De verhoudingsgewijs wat zwaardere handling en het wat diffuse stuurgevoel strijkt de Honda met name glad met zijn comfortabele en zeer goed afgestelde vering, waarmee hij hier de tweede plek pakt. De Suzuki legt met zijn uitgebalanceerde optreden – zonder uitgesproken sterke of zwakke punten – beslag op plek drie. De Triumph acteert al net zo onopvallend. Zelfs de kleinste zwakheden, zoals de zachte voorvork of de matige feedback, worden in dit competitieve veld afge- straft. Plek vier. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW Stabiliteit in bochten 40 28 26 28 27 Stuurgedrag 40 27 25 26 26 Feedback 10 7 5 7 6 Mogelijke hellingshoek 20 17 18 14 15 Rechtuitstabiliteit 20 15 15 14 14 Veringafstelling voor 20 13 14 13 12 Veringafstelling achter 20 14 15 14 14 Instelmogelijkheden vering 10 5 8 7 5 Veercomfort 10 8 9 7 7 Rij-eigenschappen duo 20 14 15 14 14 TOTAAL 250 178 175 172 167 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 31 33 29 32 Dit is het territorium van de Triumph. De prima windbescherming, complete uitrusting en goede maximale belading zijn voldoende voor een plek in de zon. De grote tank (24 liter), hoogwaardige afwerking (lak) en eersteklas zitcomfort leveren de Honda terecht de tweede plek op. Met opnieuw geen uitgesproken sterke of zwakke punten blijft de Suzuki ook hier onder de radar. De windbe- scherming is goed, de wat opgesloten zitpositie bevalt echter minder goed. Het kleine standaard ruitje kost de BMW veel punten. Voor de duidelijkheid: bij de bagagemogelijkheden gaat het om uitrusting zonder koffers. WINNAAR PRAKTIJK: TRIUMPH Ergonomie passagier 20 15 14 13 14 Windbescherming 20 6 14 14 15 Zicht 20 13 13 13 13 Lichtopbrengst 20 15 14 13 16 Uitrusting 30 20 22 24 27 Gebruiksgemak/onderhoud 30 16 16 17 17 Opbergmogelijkheden 10 4 4 4 4 Maximale belading 10 7 6 7 9 Actieradius 30 23 30 26 28 Afwerking 20 14 15 14 14 TOTAAL 250 164 181 174 189 VEILIGHEID Remwerking 40 28 28 29 26 Met een fijn regelend ABS en het pakket moderne assistentiesystemen pakt de BMW hier zijn voorsprong. De Honda blijft onopvallend en op alle testcriteria binnen schootsafstand van de GS. De Suzuki maakt indruk met zeer goede rem- men, alhoewel de elektronica wat beperkt is. De voor offroad-gebruik bewust wat wollig aanvoelende voorrem kost de Triumph op straat punten. WINNAAR VEILIGHEID: BMW Remdosering 30 20 20 22 18 Remmen met duo/fading 20 14 14 14 13 Oprichten bij remmen 10 10 9 8 10 ABS-werking 20 15 14 13 14 Stuurslaan 20 16 16 16 16 Elektronische hulpsystemen 10 8 6 2 7 TOTAAL 150 111 107 104 104 KOSTEN Garantie 30 17 15 20 17 Door het zelfs tijdens onze Scandinavië-toer lage verbruik (1 op 25) staat de BMW hier op pole-positie. Ook lekker: drie jaar garantie bij Suzuki. WINNAAR KOSTEN: BMW Verbruik (secundaire weg) 30 24 21 20 22 Inspectiekosten 20 18 19 18 16 Onderhoudskosten 20 14 13 11 14 TOTAAL 100 73 68 69 69 TOTAALSOM 1000 687 678 683 688 PLAATS 2 4 3 1 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 7 6,6 8,4 7,4 Suzuki Triumph WINNAAR PRIJS-KWALITEITVERHOUDING SUZUKI Traditioneel een van de sterke punten van Suzuki. De V-Strom is zeker niet de spec- taculairste machine van het veld, maar is zijn bescheiden prijs meer dan waard.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3