MotoPlus 2018/20
44 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST MIDDENKLASSE ALLROADS MOTOPLUS CONCLUSIE Triumph Tiger 800XCA Een close finish. Net als op het onderdeel reizen trekt de Triumph ook in de 1.000-punten-beoordeling aan het langste eind met zijn toerkwaliteiten. De uitstekende driecilinder is de troefkaart van een bijzonder geslaagd totaalpakket. BMW F850GS De BMW positioneert zich een beetje als tegenpool van de Triumph. Met het levendige blok, het wendbare rijwielgedeelte en de omvangrijke uitrusting zal de kleine GS met name de wat sportievere toerrijder aanspreken. Suzuki V-Strom 1000XT Eigenlijk kent de V-Strom geen zwakke punten. Wel kosten de bescheiden elektronica en het wat op leeftijd gekomen concept hem punten. De geweldige V-twin en de goede remmen maken die kleine zwakke puntjes echter helemaal goed. Honda Africa Twin Adventure Sports DCT De naam schept wat verwarring. De Adventure Sports richt zich niet meteen op offroad-fans, maar eerder op toerrijders. Helaas worden het comfort en de enorme actieradius betaald met een fors gewicht en dito afmetingen. 2 4 1 3 Middernacht, 50 kilometer boven de Pool- cirkel bij Mevik. De zon gaat hier ook drie weken na de midzomernacht niet onder. Het einde van onze Route 66 horizon versluiert de contouren van de zon een beetje. Ook na een paar maanden vol licht komen hier nog veel Noren naartoe om van het verschijnsel te genieten. De klok slaat twaalf uur. Jörg’s camera klikt. De flit- ser blijft uitgeschakeld. De contouren van de vier testmachines tekenen zich af tegen een ondergaande zon aan de horizon. Missie vol- bracht! Misschien dat de BMW dat wat al te letterlijk heeft genomen, want de twin loopt alleen nog stationair. ‘Engine failure’ meldt het display. Het korte stuk naar de camping besluiten we de GS maar te duwen. De volgende ochtend is de situatie helaas onveranderd. De GS door een pechdienst laten ophalen? Dat kan nog wel even gaan duren. Google geeft aan dat de dichtstbij- zijnde BMW-dealer in Bodø zit. 110 kilometer duwen? We ademen eens diep in en besluiten Jörg in wisseldienst richting het noorden te duwen. Onze heldendaad maakt zelfs indruk op Lasse Rendahl van de plaatselijke BMW- dealer. Hij is het prototype van een nuch- tere Scandinaviër. Hij verkoopt jaarlijks 100 motoren, ondanks een vier maanden korter motorseizoen. De reparatie van de BMW neemt slechts twintig minuten in beslag. Een losgetrild stekkertje in het E-gashendel bleek de boosdoener… Het is 13.00 uur. We moeten nog 750 kilo meter naar ons einddoel van vandaag, Öster sund. Hup, in volle galop dus! We hebben nog net tijd voor een bezoek van een paar minuten aan het bezoekerscentrum van de Poolcirkel in Krokstranda. Meer niet. Bij Mo i Rana wacht namelijk het meest noordelijk gelegen circuit ter wereld, de Arctic Raceway. We hebben geluk, want er wordt getraind voor het Noors Superbike-kampioenschap, dat hier in het daaropvolgende weekend wordt verreden. Vele uren later bestellen we een middernacht-biertje in Östersund. We hebben nog steeds geen lamp nodig om de kaart te bekijken. De laatste dag. Nog 600 kilo meter tot Stockholm. Tijd om deze trip nog eens goed de revue te laten passeren voor hij alweer voorbij is. We hebben gereisd, niet geracet, voornamelijk in een vlak landschap en niet in de bergen, elanden hebben we niet gezien en marmotten komen hier niet voor. Veel is hier anders, alleen de motoren niet. De Triumph overtuigt met zijn zachte innerlijk nog meer dan in de Alpen en pakt ook hier de winst. De sportieve BMW heeft in deze omgeving de bochten gemist om zich echt te kunnen onderscheiden. De comfor- tabele Honda zou misschien wel het liefst in Scandinavië willen blijven en eindigt net achter de Suzuki. Die V-Strom blijft toch een beetje de underdog die zelden uitblinkt, maar eigenlijk overal goed uit de verf komt. Of zijn halogeen-koplamp echt minder licht produceert dan de LED-koplamppartijen van zijn concurrenten? Dat zullen we pas in Stockholm ontdekken, waar het ’s nachts voor het eerst in vijf dagen weer eens don- ker zal zijn. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3