MotoPlus 2018/20

test + techniek MOTOPLUS 43  De Tiger is beslist geen roofdier, maar een machine met een uiterst makkelijk karakter. Triumph Tiger 800XCA REISBEOORDELING: TRIOMF VOOR DE TRIUMPH het krappe bochtenwerk de buik in en laat hij zich met opvallend gemak van de ene in de andere bocht drukken. Hij lijkt zelfs lichter aan te voelen dan zijn collega’s en benadrukt daarmee zijn sportieve inborst. We beginnen een beetje te twijfelen aan ons tijdsplan en ergeren ons aan onszelf. Door de vele uren in het zadel verbleken de indrukwekkende uitzichten naast de weg een beetje. Het zicht op de Svartisen, de op een na grootste gletsjer van Noorwegen. De zalmkwekerijen, waarvan de grote ronde kooien in veel bochten in de fjorden zicht- baar zijn, en het steeds ruiger wordende landschap. Zelfs het passeren van de 66e breedtegraad, de Poolcirkel, wordt slechts met een omhoog gestoken duim tijdens de rit begroet. We willen gewoon verder. Het is inmiddels 23.00 uur en nog maar een paar kilometer tot Mevik. Het is nog steeds licht. Sinds eind mei is de zon hier niet onderge- gaan. We hebben geluk met een onbewolkte hemel boven ons. Alleen de nevel aan de Östersund Valsjöbyn Medjå Kilboghavn OSLO STOCKHOLM Gävle Mo i Rana Bodø Mevik Sundsvall NOORWEGEN ZWEDEN 100 km Storuman Jektvik Maximaal puntenaantal BMW F850GS Honda Africa Twin Adventure Sports DCT Suzuki V-Strom 1000XT Triumph Tiger 800XCA Reisbeoordeling Reiscomfort/ ergonomie rijder 40 30 35 28 33 Reiscomfort/ ergonomie passagier 20 15 13 13 14 Zithoogte 10 8 5 9 9 Rijstabiliteit 20 15 16 13 14 Wind- en weers­ protectie 30 16 24 24 26 Draai-eigenschappen motorblok 30 24 25 25 27 Gebruiksgemak middenbok 5 4 0 3 3 Bereikbaarheid veervoorspanning 5 5 4 4 3 Bagagemogelijkheden 30 28 26 22 25 Hanteerbaarheid 20 18 16 15 17 Service-intervallen 10 9 10 9 9 Verbruik bij reisgebruik 10 10 6 6 8 Actieradius 20 12 20 14 15 TOTAAL 250 194 200 185 203 PLAATS 3 2 4 1 Is er naast de gebruikelijke 1.000-punten-beoordeling nog een beoordeling voor deze middenklasse allroads nodig? In feite niet, want met onze gebruikelijke puntentelling kunnen we alle eigen- schappen van een motorfiets allesomvattend beoordelen. Basis van deze beoordeling zijn de gesplitste rijeigenschappen (secundair, snelweg) en de overige criteria (garantie, kosten enz.). Maar onder bepaalde testomstandigheden kan het zinvol zijn om bepaalde aspecten zwaarder te beoor- delen. Bij superbikes bijvoor- beeld de prestaties op een circuit (circuit-beoordeling) en bij meer toergeoriënteerde motoren de reiskwaliteiten (reisbeoordeling). Die laatste sluit prima aan bij onze 2.800 kilometer lange trip door Zweden en Noorwegen. Niet verrassend: waar de Tiger met zijn uitgesproken reis­ kwaliteiten (windbescherming, draai-eigenschappen motor- blok, maximale belading, bagagemogelijkheden) de winst pakt in de 1.000-pun- ten-beoordeling, domineert hij ook deze reisbeoordeling. Opvallend is de goede positie van de Honda in deze ranking. Het zijn met name de verschillen met de standaard Africa Twin – dus het dikkere zadel, de langere veerwegen, de grote tank en de hoge ruit – die de Adventure Sports de tweede plek opleve- ren. Interesse in deze trip? De belangrijkste plekken om de rit zelf na te rijden vind je in het kaartje hiernaast. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3