MotoPlus 2018/20
42 MOTOPLUS test + techniek VERGELIJKINGSTEST MIDDENKLASSE ALLROADS Prima TFT-display, maar de aanduidingen zouden wat groter mogen zijn. De elektronica-golf zorgt voor enorm veel knopjes op het stuur. De voorvork van WP Suspension spreekt fijn aan en kent een zachte setting. De Arctic Raceway bij Mo i Rana in Noorwegen is het meest noordelijk gelegen circuit ter wereld. Het ligt op slechts 50 kilometer van de Poolcirkel. Plan voor seizoen 2019: een 24-uursrace zonder verlichting het conto komt van de tankinhoud, die met 24 liter het grootst is van de vier (actie radius: 515 kilometer!). Daarnaast zet ook de DCT-versnellingsbak nog eens tien kilo extra op de schaal. Over DCT gesproken, door deze techniek hebben we voor de vermogensme- ting terug moeten grijpen op de conventio- neel geschakelde versie, die verder dezelfde vermogenskarakteristiek heeft. In tegenstel- ling tot het wat tweeledige optreden bij de Alpenmasters doet de in de motorwereld nog steeds onconventionele versnellingsbak onopvallend zijn werk. Je zou het ook als volgt kunnen stellen: of je vindt dat automa- tische schakelen wel prettig, of je voelt je ‘overruled’ en mist het spel met gas, koppe- ling en versnellingsbak. In het bochtenwerk wordt de bak trouwens overschaduwd door het forse formaat van de Adventure Sports. Het volslanke figuur, de lange veerwegen, het dikke zadel en de Dunlop Trailmax D610’s doen de feedback wat verwateren, waardoor je zelden de neiging krijgt om eens lekker stevig door het bochtenwerk te boenderen. Maar goed, dat doe je gezien de torenhoge boetes toch al niet snel in Noorwegen. Het is 18.00 uur en het is nog ruim 400 kilometer tot Mevik. Daar hebben we volgens Mikael vrij zicht op de midder nachtzon boven de Atlantische Oceaan. Fotograaf Jörg zit nog steeds op de BMW. Ligt het aan het krappe tijdspad of aan de GS dat dit gevoelsmens wat prikkelbaar is? De GS lijkt het boemeltempo in ieder geval te verfoeien. Maar de Duitser lijkt eveneens in hongerstaking. Aan het einde van de rit blijkt de GS genoegen te hebben geno- men met slechts 4 liter brandstof per 100 kilometer (1 op 25), het laagste verbruik van de vier. Dat relativeert de tankinhoud, die met 15 liter krap bemeten is voor langere ritten, een beetje. Toch is de actieradius met 375 kilometer het beperktst van allemaal. Wel heeft de BMW – net als de Triumph trouwens – cruise control. Vooral hier in Noorwegen een enorm nuttige feature, die met name de reislustige Honda maar ook de Suzuki mist. Heerlijk in het bochtenwerk is de optionele quickshifter (€ 501,42) van de 850. De versnellingen sluiten in het midden gebied naadloos op elkaar aan bij op- en terugschakelen en vragen alleen bij lage toe- rentallen om een ondersteunende vinger aan de koppeling. De Duitse twin voelt zich toch al kiplekker als de toerenteller in actie moet komen. Dat de 850 bij hogere toerentallen veel gecultiveerder draait dan zijn voor ganger, maar in deze vergelijkingstest nog duidelijk voelbaar in de stuuruiteinden trilt, weet hij niet te verbergen. De handling van de GS is verbazingwekkend goed. Alhoewel de BMW met 241 kilo zelfs nog iets zwaarder is dan de V-Strom en de Tiger en bovendien de langste wielbasis en naloop en ook de meest vlakke balhoofdhoek heeft, trekt hij in
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3