MotoPlus 2018/20
36 MOTOPLUS test + techniek Het briljante TFT-scherm van de BMW F850GS zet nieuwe maatstaven in deze klasse. De veervoorspanning en demping worden met een druk op de knop elektronisch geregeld. Op de rand van de velg gemonteerde spaken maken het gebruik van tubeless- banden mogelijk. Door het ontbreken van zijkoffers gebruikten we een handige zadeltas op de GS. Geen verkeerde keuze als je alleen op pad gaat. BMW F850GS Stof tot stof. Offroad-uitstapjes zijn in Zweden meestal legaal, goed te doen en erg leuk > standaard ruitje van de BMW is minstens negen centimeter lager dan bij de concur- rentie. Een hogere ruit zit niet in het acces- soiregamma, dus daar kunnen producenten van aftermarket-ruitjes zich op gaan uitleven. Dynamic ESA staat wel op de lijst van extra’s (meerprijs € 530,92). Een druk op de knop en een hydraulische pomp spant bij belading de veer voor, tilt de achterzijde tot 35 millimeter de hoogte in. De demping wordt door de semi- actieve schokdemper voortdurend aangepast. Het geheel werkt goed. Dat de voorvork het zonder elektronische stelhulpjes moet doen en zelfs helemaal geen stelmogelijkheden kent, valt eigenlijk nauwelijks op. Het TFT-display van de BMW is geweldig. De weergave van het scherm (meerprijs € 713,79) is glashelder en zet nieuwe maatstaven. Zelfs het TFT-scherm van de Triumph met verhoudingsgewijs wat matte kleuren en kleine aanduidingen blijft er bij achter. Dat geldt ook voor het nieuwe display van de Honda. Het monochrome, drukke en spiegelende scherm is de verder zo keurige Africa Twin eigenlijk niet waardig. Hoe een conventioneel LCD-display zijn werk kan doen, demonstreert de Suzuki. Geen poespas en ongecompliceerd, keurig. Is dit tevens een korte karakterschets van de motor als geheel? VERGELIJKINGSTEST MIDDENKLASSE ALLROADS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3