MotoPlus 2018/20
26 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST MOTO MORINI MILANO 1200 ■■ MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder 87° V-motor, dubbele bovenliggende tandwiel/ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppe- ling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, ABS. Boring x slag 107,0 x 66,0 mm Cilinderinhoud 1.187 cc Compressie 12,2 : 1 Max. vermogen 115 tot 125 pk bij 8.000 tpm Max. koppel 100 tot 110 Nm bij 6.000 tot 6.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voor- vork, Ø 46 mm, volledig instelbaar, stalen swingarm met hevel systeem en monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter, Ø 220 mm, tweezuiger remklauw, ABS. Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaten 120/70ZR17; 190/55ZR17 Banden in test Pirelli Angel GT ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.490 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/110 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt ca. 200 kg, tankinhoud 14 liter. Kleuren rood/zwart Prijs n.n.b. ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË www.motomorini.eu TECHNISCHE GEGEVENS MOTO MORINI MILANO 1200 Het kleine LED-achterlicht is mooi in het kontje van de Milano geïntegreerd. De V-twin met zijn enorm korte slag en punch van onderuit, die in 2005 voor het eerst verscheen, blijft het pareltje van Moto Morini. Het blok heeft nog niets aan aantrekkingskracht ingeboet. Zo gaat de Limited Edition er uitzien, met witte wielen en een metalen strip op de tank. Eind oktober moet deze uitvoering van de Milano leverbaar zijn. “Denk er aan dat het zadel nog niet definitief is, net als het stuur en het TFT-display”, drukt chef-ontwikkeling Mas- simo Gustato ons voor de testrit op het hart. Capito, dat zullen we zeker meenemen. Deze Moto Morini Milano is in alles een voorloop- model, zonder perfecte afwerking dus. De ontwikkeling van een aantal details is zelfs nog niet afgerond. Maar zelfs in deze ‘work in progress’-uitvoering oogt de Milano 1200 in ieder geval al heel elegant. De klassieke, eenvoudige lijnvoering en de rood/zwarte lak doen denken aan de 3 1 / 2 uit de jaren zeven- tig, de bekendste Moto Morini aller tijden. De moderne ingrediënten passen uitstekend bij de klassieke stijl, van de sierlijk gevormde vakwerk-swingarm van stalen buis tot het ‘zwevende’ kontje en de LED-koplamp. Zelfs de radiateur is mooi in het geheel geïnte greerd. Het motorblok is een oude bekende, die Morini al sinds 2005 gebruikt, de sterke 1.200cc V-twin met zijn eigenzinnige blok- hoek van 87 graden. In de Corsaro 1200ZZ is het blok goed voor een vermogen van bijna 140 pk, maar in de Milano is de power iets geknepen omdat dit model vooral een wat rustiger publiek moet aanspreken. Deze meer klassieke variant zal tussen de 115 en 125 pk vermogen gaan leveren. Het koppel komt ver- moedelijk uit op een waarde tussen de 100 en 110 Nm. Helemaal vast staan deze gegevens echter nog niet. De nieuwe geometrie met een langere wielbasis en naloop en een wat steilere balhoofdhoek moet de stabiliteit en precisie ten goede komen. Op de weg voelt dat als geslaagd aan. Anders dan de Corsaro hoef je de Milano niet voortdurend de sporen te geven, lekker chillen is ook okay. Toch blijft ook dit een temperamentvolle machine, want de vurige punch van de V-twin sluimert voortdurend op de achtergrond. De kleine 14-liter tank bouwt smal, waardoor de zithoogte van 82 centi- meter lager aanvoelt dan hij in werkelijkheid is. Het totaalgewicht van ongeveer 200 kilo en de ontspannen zitpositie maken de Milano bijzonder handelbaar en we swingen dan ook al snel heerlijk ontspannen, vloeiend en precies door het achterland van Milaan. Daar- bij blinkt de upside-down-voorvork uit met uitstekende feedback, wat enorm bijdraagt aan de stuurpret. De voorvork is trouwens volledig instelbaar, net als de achterschok- demper. Beide zijn afkomstig van de Italiaan- se racespecialist Mupo, die ze speciaal voor Moto Morini maakt. De veerweg achter is met 110 millimeter wel wat aan de korte kant, hob- bels worden toch op wat onaangename wijze doorgegeven aan de onderrug. De van de Corsaro bekende remmen grijpen krachtig maar niet té giftig toe, het Bosch-ABS is aangenaam defensief van aard.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3