MotoPlus 2018/20
nieuws MOTOPLUS 19 Aprilia voorziet de Tuono V4 1100 Factory voor 2019 van een nieuw semi-actief elek- tronisch veersysteem van Öhlins. Daarnaast krijgen de Tuono V4 1100 RR en Factory een nieuwe kleurstelling voor komend modeljaar. Met het nieuwe semi-actieve veersysteem kun je middels een druk op een knop op het stuur wisselen tussen een semi-actieve en manuele modus. In beide modi heb je de keuze uit drie vooraf ingestelde profielen: Track, Sport en Road. In de semi-actieve modus kiest het systeem continu zelf voor de meest optimale veerinstellingen. Daarvoor vertrouwt het systeem op een eigen ECU, die in real-time communiceert met verschil- lende sensoren en met de ECU van de motor zelf. Die semi-actieve werking is er uiteraard niet in de manuele modus, maar in beide modi heb je wel de mogelijkheid om de drie mappings naar eigen smaak te finetunen. Een welkome feature voor de meer ervaren en veeleisende rijder. Voor de echte whizzkids beschikt de Factory ook nog over OBTi (Objective Based Tuning Interface), zichtbaar op het 4,3-inch TFT- display van de Aprilia, waarmee je de veerafstelling specifiek op verschillende rijsituaties, zoals bijvoorbeeld accelereren of juist remmen, kunt instellen. Maar of je dat beter kunt dan de computer… Overigens is de veerweg van de voorvork ook nog vergroot, van 117 mm naar 125 mm. De eigen ECU van het elek- tronische veersysteem is ook gekoppeld aan de elektronische Öhlins-stuurdemper, waardoor je de werking ervan heel nauwkeurig kunt afstemmen op de settings van voorvork en achterschokdemper. Verder zijn beide Tuono V4’s uitgerust met tractiecontrole, wheelie-controle, launch control, quickshifter met blipper-functie, pit limiter en cruise control. Motorisch blijven beide machines onveranderd. De prijzen voor de 2019-edities van de Factory en RR zijn nog niet bekendgemaakt, maar duidelijk is wel dat door het nieuwe elektronische veersysteem UPDATE KTM 1290 SUPER DUKE GT KTM trapt 2019 vooralsnog voorzichtig af met een aangescherpte en sterkere versie van de KTM 1290 Super Duke GT. Het wachten is natuurlijk op de nieuwe 790 Adven- ture, die naar verwachting op de komende EICMA in Milaan wordt gepresenteerd. Eerst deze twee 1290’s dus. Door geoptimaliseerde resonantiekamers, titanium inlaatklep- pen en een nieuwe mapping stijgt het topvermogen van de KTM Super Duke GT naar 175 pk, terwijl het koppel nu piekt bij 141 Nm. Tevens zijn de rijmodi verder uitgebreid met een nieuwe track-modus. Verder heeft de GT nu een nieuw in hoogte verstelbaar windscherm en is ook de bediening van het 6,5 inch grote TFT-scherm vereenvoudigd. Zo is onder meer de menuschakelaar nu verlicht, net als bij de Adventures, en zit er tevens een cruise control-schakelaar aan de linkerzijde van het stuur. Ook het design is wat aangescherpt, zij het in bescheiden mate. Zo is de frontpartij nu voorzien van de inmiddels bekende LED-koplamp die ook de andere 1290’s siert. Ook het semi-actieve veersysteem kreeg een update, waardoor het nog beter kan anticiperen op veranderen- de weg- en rijomstandigheden. De KTM Super Duke GT is voor modeljaar 2019 te koop in de kleuren wit en zwart. Hoeveel de dikke twin gaat kosten, is nog niet bekend. het verschil tussen beide modellen nu een stuk groter is, wat de meerprijs voor de Factory ook meer zou rechtvaardigen. Opmerkelijk is trouwens dat de RSV4RF komend modeljaar geen elektronisch veer systeem krijgt en het net als de RR-versie moet doen met conventionele veerelementen. SEMI-ACTIEVE VERING TUONO V4 1100 FACTORY Guzzi gaat opnieuw allroad en is weer helemaal bij de tijd met moderne features en een kek dashboard.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3