MotoPlus 2018/20
18 MOTOPLUS nieuws MOTORNIEUWS 2019 OVERIGE MERKEN MOTO GUZZI WEER VAN HET PAD AF Wie herinnert zich de Stelvio 1200 nog? Guzzi’s bijzonder goed sturende allroad, die een paar jaar terug helaas een stille dood stierf. Maar de allroad is komend jaar terug in Mandello, alleen in een lichtere variant. Afgelopen jaar presenteerden de Italianen al een conceptmodel van deze V85 TT en komend modeljaar gaat deze hoogpoter dan echt komen. De TT – waarbij deze afkorting niet staat voor Tourist Trophy maar voor ‘Tuttoterreno’, wat zoveel wil zeggen als ‘voor ieder terrein’ – wordt aangedreven door dezelfde luchtgekoelde 850cc V-twin die ook de V9 naked aandrijft, maar is in dit geval niet 55 maar 80 pk sterk. Dat is bewerkstel- ligd met onder andere een groter gasklephuis (52 i.p.v. 38 mm), een oliesysteem met twee oliepompen, titanium kleppen, een andere krukas en gemodificeerde drijfstangen en zuigers. Verder is er ride-by-wire aan boord, instelbare tractiecontrole, cruise control en drie rijmodi. De V-twin is een dragend onderdeel van een nieuw buizenframe, dat wordt gecombineerd met een aluminium swingarm met cardan. De upside- down voorvork kent een stel mogelijkheid voor de uitgaande demping, terwijl bij de mono- schokdemper achter zowel de veervoorspanning als de uitgaande demping kan worden versteld. Wat de nieuwe V85 TT gaat kosten, is nog niet bekend. Is Flat-Track het nieuwe retro? Dat zou zomaar eens kunnen. Indian pre- senteert voor komend modeljaar in ieder geval haar nieuwe FTR1200. Met de 120 pk sterke en bijzonder vet ogende Flat-Tracker, die ook in een luxer aangeklede S-versie uitgebracht wordt, wordt bijvoorbeeld het vizier gericht op Ducati’s Monster 1200. En als we de geruchten mogen geloven, dan is Polaris, het moederbedrijf achter Indian, zelfs geïnteresseerd om Ducati over te nemen. Afijn, dat zal de tijd leren… De vloeistofgekoelde 1.203cc V-twin met dubbele gasklephuizen is goed voor 120 pk bij 8.250 tpm en 115 Nm bij 6.000 tpm en heeft een boring x slag van 102 x 73,6 mm. Frame-technisch heeft Indian gekozen voor een fraai stalen vakwerkframe en een al even fraaie swingarm in dezelfde stijl. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, is de brandstoftank onder het zadel geplaatst. Tevens is het luchtfilter, net als bij de FTR750 racer, direct op het motorblok geplaatst voor een optimale airflow en vermogensafgifte. Het verschil tussen de standaardversie en de S-uitvoering zit hem in de luxere aankleding van laatstgenoemde. Zo heeft de S een volledig instel- bare upside-down voorvork en een monoschokdemper met piggy-back reservoir achter, een 4,3-inch LCD-scherm met Bluetooth, hellings- hoekafhankelijke stabiliteitscontrole, ABS, tractiecontrole en wheelie- controle en drie rijmodi (Sport, Standard en Rain). De FTR1200 krijgt een Thunder Black-kleurstelling en wordt in twee varianten geleverd: een 90kW- en een 70kW-model, zodat de motor ook teruggeschroefd kan worden voor het A2-rijbewijs. De FTR1200S wordt geleverd in ‘Indian Motorcycle Red over Steel Grey’, ‘Titanium Metallic over Thunder Black Pearl’ en in een race-replica-kleurenschema. Dat laatste houdt in dat de motor de kleuren krijgt van de FTR750 wed- strijdmachine. Beide varianten staan vanaf de eerste helft van 2019 bij de dealer. De basisversie gaat € 17.190,- kosten en de S is er vanaf € 18.690,-. FLAT-TRACKEN MET INDIAN Naast de standaard versie komt er een nog vettere S-versie van de FTR1200, met andere vering, een ander dash board en verschillende rijmodi.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3