MotoPlus 2018/20
16 MOTOPLUS nieuws MOTORNIEUWS 2019 KAWASAKI / HOREX Geslachtofferd door de Euro4-norm ver- dween Kawasaki’s ZX-6R afgelopen jaar enigszins met stille trom van het Europese motortoneel. Gelukkig hoeven we het niet lang zonder de Japanse supersporter te doen, de nieuwe 2019-versie heeft de Euro4- barrière geslecht en mag zich daarnaast ook nog op andere updates verheugen. De rentree van Kawasaki’s supersport zal door de liefhebbers van sportief spul waar- schijnlijk met groot enthousiasme worden ontvangen, de zeshonderd is immers een uitstervend ras. Had nog niet zo lang geleden zo’n beetje iedere zichzelf respecterende fabrikant wel een kleine supersport in huis, tegenwoordig zijn ze met gemak op één hand te tellen. Yamaha heeft er eentje, en MV Agusta met de driecilinder F3 675 ook. En hoewel zowel de Honda CBR600RR als Suzuki’s GSX-R600 ook nog altijd van de productieband rollen, zijn deze in Europa niet leverbaar, want geen Euro4. Datzelfde lot leek ook Kawasaki’s ZX-6R beschoren, maar niets is minder waar geluk- kig. De vier-in-lijn kreeg een update waardoor ’ie volgend jaar netjes volgens de huidige Europese emissie-eisen uitademt, zonder dat de prestaties het kind van de rekening zijn geworden trouwens. Het koppel is met maximaal 71 newtonmeter bij 11.000 toeren SUPERSPORT DOOD? NOU, NEE… evenals schakelindicator vanaf komend jaar standaard aan boord. Die laatste is instelbaar (met tussenstapjes van 250 tpm) tussen de 5.000 en 16.000 toeren, waarbij niet alleen een knipperende schakellamp je op de nade- rende versnellingswissel attendeert, want ook de toerentellernaald – die achtereen volgens van wit naar roze en uiteindelijk rood verkleurt – geeft je een seintje. Het niveau van de standaarduitrusting krijgt daarnaast ook een boost van onder andere een instelbaar remhendel evenals het nieuwe dashboard, dat net even wat meer functiona- liteiten achter de hand heeft dan het huidige instrumentarium. Zo word je nu bijvoorbeeld onveranderd, het maximale vermogen ligt met 130 pk exact 1 pk onder dat van zijn voorganger, een te verwaarlozen verschil dus. Verrassend is dat niet, want buiten de Euro4- update bleef het blok in de basis gelijk. Ook de 2019-ZX-6R heeft dus weer een cilinder inhoud van 636 cc (boring x slag 67,0 x 45,1 mm). Daarmee valt de machine weliswaar buiten het officiële WK Supersport-regle- ment, dat voor viercilinders een maximale cilinderinhoud van 600 cc voorschrijft, maar daarvoor hebben de Japanners een speciaal 599cc-homologatiemodel in huis. Die 37 extra cc’s lijken misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar bewijzen zich in de dagelijkse praktijk, waar het toerental in tegenstelling tot het circuit niet constant boven de 11.000 toeren en meer giert, met name in het lage- en middentoerengebied als een welkome aanvulling. Voor een nog bruikbaarder straatkarakter kreeg de ZX-6R overigens een kleiner voortandwiel (15 i.p.v. 16 tanden), waardoor de vier-in-lijn net even wat meer bruikbare trekkracht op het asfalt gooit. En verheugend, naast onder meer verschillende mappings (Full en Low, 65% van het volle vermogen in combinatie met een mildere gasrespons), drievoudig instel- bare, uitschakelbare tractiecontrole en ABS, is ook een quickshifter (enkel opschakelen) De ZX-6R kreeg onder meer een wat uitgebreider dashboard, nu ook met info over de actuele brandstofvoorraad en resterende actieradius.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3