MotoPlus 2018/20

nieuws MOTOPLUS 15  Naast de nieuwe Katana lanceert Suzuki voor 2019 tevens een geüp­ datete GSX-R1000 en GSX-R1000R. De grootste vernieuwing op de GSX- R1000 is ongetwijfeld de quickshifter, waarmee zonder te koppelen op- en teruggeschakeld kan worden. Deze was voorheen uitsluitend voorbehouden aan de duurdere R. Daarnaast is ook de uitlaatdemper onder handen genomen. Nieuw op de 2019-versie van de GSX- R1000R zijn staalomvlochten rem­ leidingen. Beide modellen staan vanaf komend modeljaar trouwens standaard op de nieuwe Bridgestone RS11’s. NIEUW LEVEN VOOR SUZUKI KATANA QUICKSHIFTER VOOR GSX-R1000 Suzuki toonde op de Intermot in Keulen de langverwachte opvolger van de legendarische Katana. Dat de keuze voor de onthulling op de Duitse motorbeurs is gevallen is niet vreemd, aangezien het ‘origineel’ hier in 1980 ook voor het eerst te zien was. ‘Deze motor is het toonbeeld van onze toekomst’, liet directeur Toshihiro Suzuki tijdens de presen­ tatie weten. Het plan om een nieuwe Katana te ontwikkelen startte twee jaar geleden met het voorstel van het Italiaanse MotoCiclismo en ontwerper Rodolfo Frascoli om een werkend prototype te maken. Dit prototype, de Suzuki Katana 3.0 Concept, werd vorig jaar tijdens de beurs in Milaan gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen, waar­ na het concept werd uitgewerkt tot een productie­ model. En dat is een meer dan waardig eerbetoon aan zijn illustere voorvader geworden. Met name de karakteristieke voorpartij, de hoge benzinetank en de rode ‘decals’ zijn een duidelijke design-knipoog naar de Katana van begin jaren tachtig. Uiteraard wel vol­ ledig van deze tijd met een LED-koplamp en LED-positielampen. In de bijzonder compact gehouden achterzijde huist eveneens een LED-achterlicht en om de korte looks te benadrukken is de kentekenplaathouder aan de swingarm bevestigd. Die swingarm is afkomstig van de 2016-GSX-R1000, terwijl het alumi­ nium hoofdframe sterke gelijkenissen vertoont met dat van de GSX-S1000/F en ongeveer evenveel weegt als het frame van de huidige GSX-R1000. Tussen de framebalken herkennen we ook een oude bekende, namelijk de krachtbron van de GSX-R1000 van de generatie 2005- 2008, die ook dienst doet in de GSX-S1000/F. De potente vierpitter in de Katana is met 150 pk bij 10.000 toeren en 108 Nm bij 9.500 toeren even sterk, maar door een aanpassing aan de gaskabels zou het blok wat minder abrupt op het gas moeten reageren. Die aanwezigheid van gaskabels verraadt meteen ook dat de hoeveelheid elektronica op de Katana beperkt is. Uiteraard is ABS aanwezig, en daarnaast is de nieuwe machine voorzien van instelbare en uitschakelbare tractiecontrole, waarvan je de actieve stand kunt aflezen op het bijzonder geslaagde LCD-display. De upside-down KYB-voorvork is volledig instelbaar, terwijl de achterschokdemper stelmogelijkheden voor de veervoor­ spanning en uitgaande demping kent. Bij de rijpositie is vooral rekening gehouden met het comfort van de bestuurder. Zo is er gekozen voor een rechte zit met een zadelhoogte van 825 mm, waarbij je net als bij de vroegere Katana mede ook door de hoge tank ‘in’ de motor zit. Verder weegt de machine rijklaar 215 kilo en heeft de Katana een erg bescheiden tank­ inhoud van 12 liter. Wanneer de nieuwe Suzuki bij de dealer zal staan, is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de prijs. De gelijkenissen met de vroegere Katana zijn – met name bij de neus – treffend. Onderhuids is de nieuwkomer deels gebaseerd op de GSX-S1000. Geen TFT-display, maar wel een bijzonder fraai LCD- scherm boordevol informatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3